Navíc od začátku února se skoro zdvojnásobilo páteční mýtné. Vrásky na čele tak přibyly nejen autodopravcům, ale i starostům obcí a měst, které leží u zpoplatněných silnic. „Už před třemi roky, kdy mýtné začala platit auta nad dvanáct tun, u nás provoz výrazně zhoustl. A teď je to ještě horší,“ uvedl starosta Staroviček na Břeclavsku Vladimír Drmola. Silnice ve Starovičkách vede souběžně s dálnicí D2. „Je betonová a hodně stará, takže když po ní projede náklaďák, dělá to velký hluk,“ postěžoval si Drmola.

Hluk, prach, zápach

Kousek od hlavní silnice ve Starovičkách bydlí i Zlatka Galečková. Denně jí kolem oken projedou tisíce aut. „Hlavně velké náklaďáky dělají neskutečný randál. Třepou se nám skleničky v kuchyni, a to ji přitom máme do dvora,“ posteskla si Galečková. Dodala, že kvůli hustému provozu pomalu není slyšet ani televize, všude je spousta prachu a zápachu z výfukových plynů.

Mýtné musí řidiči platit nejen na dálnicích D2 a D1, ale i na rychlostní silnici R52 a R46. Starostům obcí v jejich okolí však nezbývá, než se s větším množstvím náklaďáků smířit. „Můžeme akorát zapnout semafory a zpomalit průjezd centrem našeho města. Jde nám hlavně o to, aby se chodci nemuseli bát o své zdraví,“ uvedl starosta Hustopečí na Břeclavsku Luboš Kuchyňka. Zakázat řidičům průjezd městem však starostové nemohou.

Navíc se bojí, že až se počasí zlepší, budou řidiči sjíždět z dálnice ještě častěji než teď. „Tipoval bych, že na jaře tady provoz zhoustne tak o deset až patnáct procent. A to je opravdu hodně,“ zdůraznil starosta.

Od počátku února řidiči nákladních aut a kamionů platí za páteční jízdu po dálnici až o polovinu více než doposud. Přilehlé obce jsou proto v pátky téměř ucpané. Vidět je to i v Hustopečích. „Zatímco devětadvacátého ledna projelo Brněnskou ulicí 5 238 aut, v pátek pátého února jich bylo 5 572. To je zhruba o tři sta padesát víc,“ vypočítal Kuchyňka.

„Nové páteční opatření platí mezi třetí hodinou odpoledne a devátou večer,“ upřesnil novinku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dodal, že v ostatních časech se výše mýtného snížila o necelá dvě procenta.

Omezení platí

Spolu s novým omezením platí i dřívější zákazy provozu náklaďáků. „Nákladní auta nesmí po dálnicích jezdit celoročně v neděli od jedné hodiny odpoledne do desíti večer. V době letních prázdnin pak v pátek od pěti večer do devíti a v sobotu od sedmi hodin ráno do jedné odpoledne,“ informoval Hanzelka.

Autodopravci kvůli únorové novince zakazují řidičům jezdit v pátky po dálnicích. „Mnozí řidiči tak kvůli změnám dojedou domů o den později, někteří proto platí mýtné ze svého,“ řekl dopravce Milan Laga z Těmic na Hodonínsku. Podle něj se řidiči zpoplatněným úsekům vyhýbají i přes týden. „Objíždíme to, jak je to jen možné,“ řekl.

Ředitelství silnic a dálnic, které mýtný systém provozuje, je ale přesvědčeno, že kamiony placené úseky moc neobjíždějí. „Podle našich výzkumů jen ve třech procentech případů, což je číslo srovnatelné se zahraničím,“ vysvětlila mluvčí ředitelství Martina Vápeníková.

Starosta Zastávky na Brněnsku Petr Pospíšil komentuje zavedení mýtného a říká:

Aut u nás v obci pořád přibývá

Brno - Více než dvoutisícová obec Zastávka leží kousek od Brna a od dálnice D1. O nákladní auta a kamiony nemá nouzi, obecní silnice je jich plná každý den. Řidiči po ní totiž objíždějí placený úsek dálnice. Starosta Petr Pospíšil se kvůli tomu ale už moc nerozčiluje. „Nic s tím nenaděláme. Nezbývá než se s náklaďáky prostě smířit,“ říká starosta.


Bojujete nějak proti kamionům a náklaďákům ve vaší obci?
Už ani ne. Musíme s tím prostě žít. Řidičům totiž nemůžeme zakázat, aby tudy jezdili. Tak se snažíme aspoň zajistit vyšší bezpečnost v ulicích. Chystáme nové kruhové objezdy nebo středové ostrůvky na přechodech pro chodce. Toto všechno nás stojí hodně peněz.

Takovým stavbám ale předchází projekty, které jsou drahé. Kde na ně berete peníze?
Spolupracujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic, ale ani oni bohužel moc peněz nemají. Proto často musíme sáhnout do vlastního rozpočtu a projekty zaplatit ze svého.

Přibylo u vás po zavedení mýtného aut?

Přibylo, ale jestli to skutečně souvisí s mýtným, to si netroufnu říct. Doprava totiž houstne všude a aut pořád přibývá ve všech místech republiky.

Měli jste velké problémy už před zavedením mýtného?
Hustá doprava tady byla vždycky, protože mnozí řidiči přes nás jezdí z Brna do Českých Budějovic. Je to totiž mnohem příjemnější cesta než po dálnici, i když na druhou stranu není tak pohodlná.

Jaké nepříjemnosti s sebou hustá doprava přináší?
Kromě ohrožení chodců si lidé stěžují na hluk, prach a zápach z výfuků. Ale podobné je to i v jiných dopravně vytížených městech republiky.

Uvažovali jste například o obchvatu obce?
Bylo by to hezké, ale jsme realisté, a proto se o obchvat ani nesnažíme. Peníze, čas i energii raději věnujeme tomu, aby se i při stávající situaci cítili naši chodci a řidiči v obci bezpečně.

D1 v Brně zdarma? Zatím ano

Brno - Řidiči, kteří pravidelně jezdí po brněnském úseku dálnice D1 mezi 182. a 201. kilometrem, si dálniční známku kupovat nemusí. To, že se za tuto část silnice neplatí, je ale historickou výjimkou.

Důvod je jednoduchý: dálnice nahrazuje vnitřní městský okruh, který Brnu v tomto místě chybí. Podobná situace je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky například i na rychlostní silnici R52 v úseku z Brna do Rajhradu. „Tam se neplatí mimo jiné proto, že Popovice, které leží u silnice, nemají jiné dopravní spojení s okolními městy než po R52,“ informoval Hanzelka.

Neplacených úseků dálnic do budoucna ale určitě přibývat nebude, spíš naopak. Například nedávno otevřená ostravská dálnice je zpoplatněná celá a někteří Brňané se bojí, že i brněnskou D1 čeká podobný osud. „Kdybych si musel kupovat kupon kvůli tomu, že si chci cestu urychlit po tom krátkém kousku D1, raději to objedu jinudy,“ uvedl Ivo Suchánek, který v daném místě jezdí téměř každý den.

Jeho obavy jsou ale zbytečné, ministerstvo dopravy totiž o změně prozatím neuvažuje. „Ta může přijít teprve v momentě, kdy v Brně začne naplno fungovat vnitřní okruh. A taky až se dálnice v okolí města rozšíří na tři jízdní pruhy,“ informoval Hanzelka. Jak ale dodal, jedná se o dlouhodobý plán, který zatím nemá přesný časový harmonogram. Na stavbu totiž chybí peníze.

Severomoravská dálnice je zpoplatněná proto, že souběžně s ní vede i silnice Ostravou. „Jak vidíte, každý úsek dálnice v Česku posuzujeme individuálně,“ zdůraznil Hanzelka.

Dalším důvodem, proč musí Severomoravané za dálnici platit, je i to, že ministerstvo dopravy zpoplatňuje všechny nově postavené úseky silnic, které tvoří součást celistvé dálniční sítě.

Poplatky za užívání dálnic a rychlostních silnic slouží ke stavbě nových dálnic a také k údržbě těch stávajících. „Loni jsme na dálničních kuponech vybrali asi tři miliardy korun,“ upřesnil Hanzelka.