Podobný režim je ve hře i v Mikulově a dalších městech. Musí. Například jen v Hustopečích a blízkých obcích stoupl počet registrovaných aut za osm let o deset a půl tisíce. „Náhlý nárůst začíná působit problémy. Po vzorech jiných, především větších měst, jsme se to rozhodli řešit systémově," uvedl hustopečský radní pro dopravu Richard Homola.

Ve městě mandloní a vína si nechají vypracovat souhrnný strategický dokument, podle něhož bude vedení radnice postupovat. Hotový má být v roce 2018.

LZE CHODIT PĚŠKY

K dřívějšímu datu se na změny chystají v Mikulově, kde už mají k dispozici studii z Centra dopravního výzkumu. Především kvůli mnoha turistům, kvůli nimž vznikají dopravní komplikace, je pravděpodobné zavedení zón podobných těm v Břeclavi. „Parkování je věc, nad kterou nyní intenzivně přemýšlíme. Výsledky studie nás k rezidentním zónám tak úplně nevedou. Nicméně se stále více ukazuje, že turisté jsou docela neukáznění. Aby nemuseli platit třicet korun, třikrát objedou město jednosměrkami a snaží se různě procpat," sdělil starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Novinkami se stanou placené zóny, v plánech jsou rovněž větší odstavná parkoviště. Nikoliv masově, přesto k představitelům města stížnosti obyvatel na parkování doléhají. Třeba i kvůli zablokovaným vjezdům. Vedení radnice se snaží vytlačit auta především z historického centra. „Bez záchytných parkovišť a uvědomění, že pět set metrů lze dojít pěšky, to ale nepůjde," je přesvědčený Koštial.

To Břeclav čekají příští rok jen mírně změny. Plně zpoplatněnými ulicemi se stanou Šilingrova a Žerotínova. Břeclavští se pro to rozhodli kvůli dostavbě parkoviště u blízké pošty. „Dříve bylo v ulicích možné stát asi půl hodinu zdarma. S novým parkovištěm už to není třeba," poznamenal místostarosta Břeclavi Svatopluk Pěček.

Stejně jako v Mikulově i v Břeclavi vznikají spory o ulicích přeplněných auty parkujících zdarma. Nespokojení jsou především obyvatelé tamních domů.