Na vytoužený obchvat čekají obyvatelé Břeclavi a lidé, kteří městem projíždí už řadu let. Jeho stavba se neustále oddaluje, v posledních letech však dochází alespoň k dílčím posunům.

Obchvat má odlehčit nyní přetíženému průtahu města, kudy jezdí denně tisíce řidičů a kde se ve špičkách tvoří kolony. „Jeho stavba určitě pomůže spoustě lidem. Průjezd z Hrušek do Valtic nebo obráceně mi trval normálně zhruba dvacet minut. Vždycky jsem měl zapnutou aplikaci, a když se předpokládaná délka cesty blížila třiceti minutám, automaticky jsem jezdíval přes Lednici," svěřil se například Marek Babisz.

I když trasa byla o šest kilometrů delší, stejně ji zvládl rychleji, než kdyby jel přes Břeclav. „Nedej bože, když se tam stane nějaká nehoda. Když jsem viděl chodit děti ze školky kolem aut v kolonách a výfukové plyny jim čoudily pod nos, říkal jsem si, co je důležitější. Jestli pár stromů nebo zdraví dětí," komentoval řidič.

Protihluková stěna u Staroviček bude dokončená na začátku září.
Stěna u Staroviček je skoro hotová, ještě osadí ocelovou konstrukci. Podívejte

Součástí demolice rodinného domu v Poštorné je odstranění veškerých staveb na pozemku, včetně studny, odstranění stromů nebo likvidace odpadu. Dělníci terén zarovnají. Materiál s obsahem azbestu uložený na pozemku firma zlikviduje v souladu s legislativou.

Trasa plánovaného obchvatu Břeclavi.Trasa plánovaného obchvatu Břeclavi. Pro zvětšení rozklikněte.Zdroj: ŘSD

Zmiňovaný dům nebude jedinou stavbou, kterou silničáři plánují sbourat. „K zemi půjdou zahradní chatky a další dva domy," zmínila Trubelíková. Náklady na zbourání zmiňovaného rodinného domu v Poštorné budou 860 tisíc korun bez daně.

Podle Trubelíkové se v tomto případě jednalo o vykoupení, tedy klasický postup. „Vyvlastňování bylo prozatím v případě neznámých vlastníků," přiblížila mluvčí.

Všechny potřebné pozemky zatím Ředitelství silnic a dálnic vykoupené nemá. Podle údajů z května letošního roku bylo vypořádáno šedesát procent. „Investor nyní řeší například se Správou železnic otázku přechodu železniční trati u Fosfy. Jestli tam bude přejezd nebo nadjezd," řekl břeclavský starosta Svatopluk Pěček, který je se zástupci státních silničářů v pravidelném kontaktu.

Hotovo bude za tři roky

Stavba obchvatu Břeclavi má podle nynějších plánů státních silničářů začít v roce 2025 a hotovo má být o tři roky později. „Předpokládané stavební náklady jsou 2,4 miliardy korun bez daně," vyčíslila Trubelíková.

Téměř devítikilometrový úsek bude mít začátek poblíž mimoúrovňové křižovatky silnice I/55 s dálnicí D2, obloukem okolo města povede přes Boří les, zemědělské pozemky u továrny Fosfa a za městskou částí Poštorná se napojí na silnici vedoucí směrem na sousední Valtice. Součástí stavby bude několik mostů i podchod pro pěší.

Silničáři zatím stále nemají v ruce stavební povolení. „Budu rád, pokud se příprava posune a Ředitelství silnic a dálnic ještě letos podá žádost o stavební povolení. A pak uvidíme, kdo se proti tomu zase odvolá," sdělil Pěček v narážce na odpůrce velkých silničních staveb, kteří je v celé republice oddalují.

Ředitelství silnic a dálnic vyšlo už před začátkem stavby obchvatu vstříc ochráncům přírody. Silničáři nechali vyhloubit tůně, pro žáby a čolky, nebo vysadit původní dřeviny.

Obchvat Břeclavi:
předpokládaný začátek stavby: 2025
předpokládané dokončení stavby: 2028
délka obchvatu: 8,8 kilometru
součást stavby: několik mostů, podchod pro pěší
předpokládané náklady: 2,4 miliardy korun