Starosta Popic Josef Urbánek doufá, že se kvůli plánovanému rozvoji obce podaří dojednat zúžení ochranného pásma kolem tratě. „Původní návrh, se kterým jsme se seznámili, počítal s ochranným pásmem tři sta metrů od železnice. V našem případě by se údajně dalo najít řešení. Některé domy totiž stojí asi šedesát metrů od současného koridoru,“ vysvětlil Urbánek.

Popičtí navíc mají zpracovaný územní plán na novou výstavbu rodinných domů, které mají vyrůst sto metrů od železnice. „Dozvěděli jsme se, že třeba v Německu vede taková trať těsně kolem domů,“ řekl Urbánek.

Podle projektanta územního plánu obce Ivo Kabeláče došlo s ministerstvem dopravy k dohodě na podobě stopy trati, která podle posledních informací má být souběžná se stávající železnicí. Trvání na třísetmetrové ochranné zóně je podle něj nesmysl. Mnohé obce by totiž kvůli tomu musely zlikvidovat domy v tomto pásmu.

„Jedná se o tom, zda bude okraj ochranného pásma totožný se současnou tratí. Ve vztahu k zástavbě jsou na tom ještě hůře než v Popicích obyvatelé sousedních Pouzdřan, které rychlotrať rovněž protne,“ poukázal Kabeláč.

V Pouzdřanech zatím tápou ve tmě

Vládou schválená koncepce znamená pro Pouzdřany v této souvislosti mnohem více komplikací. Tamní starosta František Špringer ovšem zatím nemá bližší informace. „Ještě nás o tom nikdo neobeznámil, ani písemně. Stále není jasné, jak to bude vypadat,“ sdělil Špringer.

Pro obec nebude mít rychlotrať žádný praktický význam. „Máme tady koridor na rychlost 160 kilometrů v hodině a už se má stavět další trať. Je to záležitost velkých měst, kde budou tyto rychlovlaky zastavovat,“ uvedl pouzdřanský starosta. Pro malé obce to skutečně neznamená nic jiného, než se s plány ministerstva dopravy smířit s vědomím, že rychlotrať ohraničí kvůli aerodynamickému hluku vysoký plot.

Popickému starostovi, který bydlí už pětatřicet let pár desítek metrů od železničního koridoru, průjezd rychlovlaků vadit nebude. Jak říká, dříve doma slyšel každý průjezd vlaku z důvodu různě zvlněných kolejí a mezer mezi nimi. Po modernizaci trati je situace mnohem lepší. Například to, že vesnicí projede moderní pendolino, ve svém domě vůbec nezaznamená.

„Pro nás by měla rychlotrať souběžná s koridorem tu nevýhodu, že by znamenala další dělicí čáru mezi severní a jižní částí obce,“ podotkl Urbánek.