Z Břeclavska má téměř všechny. Skoupil je od Lanžhota až po Hustopeče. A nejen tam. Jan Pospíšil z Hodonína se může pochlubit asi čtyřmi sty kusy turistických známek.„Je to sběratelská vášeň, abych měl památku na navštívená místa a zároveň hezká dekorace. Mám udělaný dřevěný podklad asi dvakrát dva metry velký, kam známky na hřebíčky věším. A ještě se jich tam dost vejde," vyprávěl sběratel.

Turistické známky slouží jako suvenýr či památka a také potvrzují dosažení turisticky vyhledávaného místa. Každá má vlastní číslo, číselná řada označuje pozoruhodné stavební památky, jako jsou hrady, zámky, historická města, význačné církevní stavby, expozice lidové architektury, hamry, mlýny či skanzeny. Jejich název a podoba je autorsky chráněná.

Známky i v mobilu

Od ledna 2010 doplňuje turistické známky jejich zmenšená verze na připojené barevné samolepce. Tuto malou turistickou známečku lze využít jak k nalepení do deníku, na pohlednici či do katalogu osobní sbírky, ale také například na rám jízdního kola či na kovové hole určené k běžné chůzi. „Dokonce existuje aplikace do mobilního telefonu. Kam se zadávají známky, které vlastníte. A zároveň vám to při cestování vyhledá místa, ze kterých známku ještě nemáte," dodal Pospíšil.

Se známkami se hraje i sběratelská hra. Pokud turista nasbírá řadu deseti jakýchkoliv číselně navazujících papírových kuponů, které jsou součástí známek, může tak získat prémiové turistické známky a případně také sběratelský odznak.

Podle Dany Růžičkové z informačního centra ve Velkých Pavlovicích jejich dvě známky stačí (město a rozhledna Slunečná pozn. red.), protože turisté se poslední dobou více zaměřují na turistické vizitky.

„Hodně používají turistický deník a do toho patří právě tyto vizitky. Potom mají ještě další druh nějakého deníku a do toho zase používají turistické nálepky. Výhradně kvůli úspoře místa a také proto, že Český svaz turistů za to vydává nějaké drobné odměny. O známky už není tolik zájemců jako před třemi čtyřmi lety. Ale pro sběratele je to vzácné a chodí si pro ně stále," vysvětlila Růžičková. V břeclavském informačním centru by zájemce o známky dopadl hůře. Při návštěvě redaktorky Břeclavského deníku tamní zaměstnankyně uvedla, že o turistickém lákadle ví pouze jedno. Cenu. „Lidé sbírají známky asi na památku," podotkla a doporučila vyhledání více informací na webových stránkách města.