Řada silnic okresu se v některých úsecích dá přirovnat k měsíční krajině. Hluboké krátery, které má na svědomí spousta sněhu, mrazy a nakonec i deštivé počasí, ztrpčují život řidičům. Silničáři proto vyrazili do terénu a nejpalčivější úseky zalívají speciální směsí.

O tom, že zima tentokrát škodila více než v předešlých několika letech, se přesvědčili například v Borkovanech na tamní silnici druhé třídy. „Dřív se sem tam objevila větší díra. Přes zimu jsme jich v tom úseku napočítali kolem deseti. Teď je vozovka rozbitá napadrť. Povrch je vyloupaný, vymrzlý. Výsledkem byly díry na utržení kola, které v těchto dnech spravují silničáři,“ popsal starosta obce Karel Urban.

Jak říká, riziko nepředstavují jen největší výtluky. Ve větší se může časem proměnit i spousta malých. „Za chvíli se vybouchají, protože po této silnici jezdí spousta kamionů. Situace se zhoršila po zavedení mýtného,“ všiml si.

Asi před deseti lety se silnice dočkala nové vrchní vrstvy. Podle Radka Valenty z Borkovan, který tudy pravidelně jezdí, se ani nejednalo o asfalt. Po letech relativně bezproblémového provozu najednou vzala vozovka za své. „Bylo to doslova na utržení kola. Silničářům nechci křivdit, minulý týden zavezli díry studenou směsí. Tahle silnice by si ale zasloužila radikálnější řešení,“ myslí si Valenta.

„Na opravu silnic druhých a třetích tříd studenou a teplou směsí bude určitě třeba více peněz než loni. Bude to zhruba pět milionů korun,“ vyjádřil se vedoucí provozu břeclavského střediska Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jaroslav Dostál. Do tohoto součtu se podle něj nezapočítávají další drobné měkké vysprávky, které silničáři v průběhu roku na vozovkách provedou.

A které úseky jsou pro řidiče po končící zimě co do počtu a hloubky výtluků nejrizikovější? Právě ty, na které si správci silnic posvítili jako první. Na Břeclavsku je to například vozovka druhé třídy z Moravské Nové Vsi do Lanžhota, kde silničáři nejspíš v tomto týdnu zacelí velké díry teplou směsí.

„Dále je to silnice číslo 380 u Borkovan a Klobouk u Brna, silnice číslo 425 u Podivína a Rakvic a také úsek silnice 420 mezi Hustopečemi a Kyjovem. Tam se chystá rekonstrukce,“ vypočítal Dostál.

Na břeclavském pracovišti krajské Správy a údržby silnic lidé pracují v tomto období na směny, včetně víkendů. Až se počasí umoudří a zima se nadobro rozloučí, změní se směnný provoz střediska na běžný denní. Pak by měli být silničáři více vidět v terénu. „Zatím spravujeme nejhorší úseky, aby nehrozily havárie. Na letošek máme nachystaných několik silnic na větší opravy,“ slibuje vedoucí provozu břeclavských silničářů.

Letošní zima ovšem pořádně zacloumala s už tak napjatými rozpočty jednotlivých středisek. Na zhruba čtyři miliony korun vyšla břeclavské silničáře zimní údržba silnic prvních tříd, kterou zajišťovali dodavatelsky pro správce komunikací, jímž je Ředitelství silnic a dálnic. Šestnáct milionů korun pak stálo zajištění bezpečného provozu na druhých a třetích třídách v celém okrese.