Původně měla mít silnice v celé délce dva pruhy a práce měly začít po dokončení úprav předchozího úseku mezi Znojmem a Lechovicemi, nakonec ale modernizace téměř jednadvacetikilometrového úseku začne později.

Deníku to potvrdil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. „Měníme koncepci a přidáme jeden pruh, abychom tam prostřídali 2+1 pruh v maximální možné délce," řekl Fiala.

Areál bývalé hasičské zbrojnice v Pražské ulici patří státu. Prázdný je od roku 2018, kdy se hasiči přestěhovali do nových prostor.
Rozhodnuto. Znojmo kupuje bývalou hasičskou zbrojnici za šestatřicet milionů

Rekonstrukci řidiči, kteří místem projíždějí, vítají. „Určitě je potřeba oprava. Silnice z Lechovic do Pohořelic je ve špatném stavu. Tři pruhy by mohly být lepší pro předjíždění, protože je ten úsek jinak nepřehledný," reagoval třeba Karel Kleander.

Silničáři už mají hotovou studii, která měla technické řešení prověřit. „Řádově za rok chceme mít stavbu povolenou a v roce 2025 soutěžit zhotovitele. V roce 2026 plánujeme začít stavbu, která by měla trvat dva roky," nastínil ředitel Fiala harmonogram.

Změny by podle něj neměly mít velký vliv na navýšení nákladů. „Bude tov řádech nižších stovek milionů korun. Přínos do kapacity silnice, do bezpečnosti a komfortu uživatelů bude vyšší," zmínil Fiala. Předpokládané náklady na rekonstrukci jsou 2,2 miliardy korun.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

K přidání třetího pruhu v některých místech se přikláněl i generální ředitel státních silničářů Radek Mátl. „Víme, že řidiči na širší dvoupruhové silnici často nedodržují nejvyšší dovolenou rychlost, riskují, předjíždějí a čelní srážky jsou pak s katastrofickými následky. Menší stovky milionů nebo desítky za to stojí," sdělil před časem.

Rozšíření silnice I/53 je rozhodně potřeba i podle Antonína Večerky. „Alespoň tak bude možné předjet kamiony a nebude nutné se za nimi táhnout několik kilometrů," popsal své zkušenosti.

V polovině února mohou lidé pozorovat na vřesovištích nedaleko Znojma rozkvetlý křivatec český.
Příroda v okolí Znojma se probouzí. Podívejte se, jaké kytky kvetou v půli února

Součástí modernizovaného úseku mezi Lechovicemi a Pohořelicemi je také křižovatka u Branišovic. Tamní starosta Marek Sovka si postěžoval, že nyní je problém především napojení z Branišovic ve směru na Brno.

„Tam ve špičce můžete stát i půl hodiny. Celé Moravskokrumlovsko jezdí přes nás do Brna," nastínil Sovka. Silnice druhé třídy, která se napojuje na I/53, vede až do Moravského Krumlova.

V minulém roce silničáři skončili s modernizací úseku mezi Znojmem a Lechovicemi. „Je tam širší krajnice, odstranili jsme nepříjemné výškové oblouky, nepříjemné nájezdy ze silnic třetích tříd a polních cest. Je zde zásadní zvýšení bezpečnosti," oznámil loni v létě Mátl.

Vznikla také okružní křižovatka, která napojuje obce na na kapacitní I/53 u Bantic. Její stavba trvala šedesát dní.

Oprava silnice I/53 mezi Lechovicemi a Pohořelicemi

  • Začátek stavby: 2026, trvání 2 roky
  • Náklady: 2,2 miliardy korun
  • Délka: asi 21 kilometrů
  • Počet pruhů: 2 - 3
  • Počet mimoúrovňových křižovatek: 5
  • Počet protihlukových stěn: 2
  • Co se změní: odstranění nepřehledných horizontů