Velké díry, nerovný povrch a nezpevněné okraje silnice. Tak to ještě před několika týdny vypadalo na trase z Břeclavi na Pohansko. I to bylo důvodem, proč se břeclavská radnice rozhodla dát majiteli cesty, tedy Lesům České republiky, dotaci ve výši dva miliony korun na opravu. Nakonec byla ještě o polovinu levnější.

„Město, tak jak opravuje památky, cyklostezky a silnice, uvažovalo od začátku svého volebního období o tom, že by se měla spravit i cesta vedoucí na Pohansko, protože byla v dost špatném stavu. A to hlavně proto, aby mohli návštěvníci města, ale i jeho obyvatelé dobře dojít či dojet až k samotnému zámečku,“ vysvětlil břeclavský radní a původce myšlenky Radek Buk, proč radnice poskytla Lesům české republiky peníze na opravu.

Podle něj je důležité dělat něco dalšího i pro opravy a dostavby cyklostezek, které zavedou turisty k památkám v našem regionu.

„Cesta nebyla v úplně nejlepším stavu. Proto jsme se rozhodli majiteli silnice poskytnout dvoumilionovou dotaci, nakonec oprava stála polovinu,“ potvrdil vedoucí odboru vnitřních věcí břeclavské radnice Zdeněk Opálka s tím, že už si úsek projel, a lidé teď podle něj mají mnohem vyšší jízdní komfort.

Jezdí už i bruslaři

Na cestě k zámečku se dokonce objevili i první bruslaři. „Bavil jsem se se správcem zámečku na Pohansku a říkal, že bruslaři jezdí. Podle nich sice není povrch úplně ideální, ale je rozhodně lepší než předtím,“ uvedl Opálka. Jak však dodal, pokud by měla cesta sloužit i jako in–line stezka, stála by oprava mnohem více peněz.

S tím souhlasí i Buk. „Pokud se podíváte na projekty cyklostezek, které vedou například kolem Brna či po Modrých horách na Hustopečsku, dávají do toho obce a města třeba i pět milionů korun za kilometr. Břeclavská radnice nemá takové peníze a ani nehodlá takové prostředky investovat. Snažíme se zachránit, co jde,“ objasnil.

Sám si myslí, že cesta lesem, na kterou mohou padat větvičky a případně i žaludy z dubů, vhodná pro bruslaře není. To v turisty hojně vyhledávaných Pasohlávkách už rok jezdí cyklisté i in–line bruslaři po nové, kilometr a půl dlouhé stezce v obci podél jedné z Novomlýnských nádrží. „Získali jsme i dotaci od Evropské unie. Cyklisté, chodci, ale i bruslaři ji využívají hodně, je totiž součástí cyklostezky z Brna do Vídně,“ popsal pasohlávecký starosta Tomáš Ingr.

A dodal, že už příští rok by mohla být cesta ještě delší. „V příštím roce by se měla stezka rozšířit ještě směrem na Brod nad Dyjí, ke kempu a k Ivani kolem střední Novomlýnské nádrže. Pak to bude pěkná osmikilometrová trasa,“ usmíval se.

Břeclavská radnice také plánuje nové trasy pro cyklisty ve městě. A to s využitím dotací. Ještě v tomto roce by se mělo začít se stavbou stezky v ulici Na Řádku, která bude kopírovat břeh řeky Dyje.

„V současné době připravujeme další cyklostezku, která povede po ulicích Bratislavská, Břetislavova, Stromořadní a Na Zahrádkách. Bude spojovat Starou Břeclav, vlakové nádraží a ulici Bratislavskou. Cyklostezku bychom chtěli postavit v příštím roce,“ uvedl vedoucí odboru dotací a rozvoje břeclavské radnice Jindřich Tuček.