Horolezecká stěna, hodiny angličtiny nebo keramická výroba pro drobotinu, která neumí číst ani psát. V jihomoravských školkách žádný problém. Mateřské školy v kraji se snaží rodiče dětí nalákat na nejrůznější atrakce. Většina z nich má proto plné stavy.

Specializace a nabídka nadstandardních služeb se podle ředitelek škol v poslední době stává nutností. „Rodiče mají mnohem větší možnosti, než tomu bylo kdysi, proto školy obcházejí a vybírají si tu nejlepší. Musíme se snažit,“ uvedla ředitelka Mateřské školy Radost v brněnské Líšni Zora Syslová. Tamější školka může rodičům svých svěřenců rozhodně slíbit, že nebudou jen tak posedávat. V jedné ze tříd se totiž tyčí horolezecká stěna, skluzavka nebo lana na šplh. A děti jsou nadšené.

„Lézt po stěně mě strašně baví. Je to ještě lepší než autíčka,“ dělí se o zážitky malý Honza.
Vytvořit pro děti pohybový ráj byl ředitelčin záměr. „Přála jsem si, aby se děti mnohem více hýbaly. V dnešní době bohužel většina z nich tráví volný čas u počítače nebo doma. Naše školka je má naučit, že je pohyb zdravý a zábavný,“ objasňuje Syslová. Podle ní jsou někteří rodiče zpočátku nedůvěřiví.
„Bojí se, že se jejich dětem při práci s nářadím něco stane. Většina úrazů, které máme, je ale způsobená úplně něčím jiným. Dětem většinou stačí zakopnout se svačinou na rovné podlaze,“ říká s úsměvem ředitelka.

Hodně pohybu podporuje také Mateřská škola Údolní v Blansku, která má v suterénu zabudovaný bazén. „Děti jsou z něj nadšené. Rodiče si navíc pochvalují, že se pak nebojí vody na dovolené,“ popsala zkušenosti ředitelka Miloslava Charvátová. Děti se tu mohou vyřádit na žíněnkách, s plovoucími deskami nebo v podvodních tunelech.

Velkou pomoc pro zaneprázdněné matky samoživitelky nebo směnující rodiče představuje internátní mateřinka ve Veslařské ulici v Brně. „Děti u nás mohou být od pondělí do pátku včetně nocí. Zájem o místa u nás je stále větší,“ uvedla zdejší ředitelka Danuše Vaňková.

Podobně se snaží pomoct i v Kosticích na Břeclavsku. Rodiče tu ve školce Zvoneček mohou své děti nechat až do šesti do večera. „Učitelky své malé svěřence dokonce denně sváží a pak zase rozváží domů,“ popsala systém Zvonečku ředitelka Hana Šimková.

Výjimkou už nejsou ani školky, kde se děti od útlého věku učí cizí jazyky.Učitelé ve školce v brněnské Kohoutově ulici například denně věnují půlhodinu angličtině. „Společně se posadíme, děti se pozdraví a pak si zazpíváme anglickou písničku. Snažíme se je seznámit s jazykem formou hry,“ řekla ředitelka školy Ludmila Mlaskačová.

Maminky nové trendy vychvalují. „Jsem ráda, že to ve školce nechodí jako za mých mladých let. Kdykoliv si vzpomenu na povinný polední spánek, naskočí mi husí kůže,“ zavzpomínala například maminka předškoláka Iva Davidová.

Podle ředitelů už děti povinně spát nemusí. „Mladší z nich by si měly zdřímnout aspoň na půl hodinky. Starší děti ale nenutíme. Musí si jen po obědě lehnout a na chvíli relaxovat,“ uvedla Jaroslava Fialová ze školky Pod Špilberkem. Pokud děti nechtějí spát, čeká je vycházka.

Netradiční školky v kraji

Blansko: MŠ Údolní, Blansko, bazén, podvodní tunely
Brno: MŠ Radost, Líšeň, horolezecká stěna
Břeclav: MŠ Zvoneček, Kostice, jízda na koni
Hodonín: MŠ Sídlištní, Hodonín, pro děti s logopedickými vadami
Vyškov: MŠ Rousínov, Sušilovo náměstí, Rousínov, výuka angličtiny
Znojmo: MŠ náměstí Republiky, Znojmo, keramická pec

 

 

Děti si umějí více pomáhat

BRNO - Denně s dětmi ve školce tráví několik hodin času. Zná jejich nálady, oblíbené hračky i nejlepší svačinu. Čtyřicetiletá Romana Bittnerová učí děti v Mateřské škole Radost v Líšni už šestým rokem. Podle ní jsou na sebe předškoláci mnohem milejší než v minulých letech.

Dají se srovnat děti ve školkách dnes a třeba v době, kdy jste s nimi začínala pracovat?

Děti jsou úplně jiné než třeba před pěti lety. Jsou samostatnější, dokáží hezky a srozumitelně vyjádřit svůj názor. Jsou odvážnější, mají své vlastní myšlení, které se nebojí používat.

Čím je to způsobeno?
Děti mají mnohem volnější harmonogram. Není striktně stanoveno, kdy mají spát, kdy si mají kreslit nebo hrát kolektivní hru. Dělají to, na co mají chuť. Ony samy nás inspirují.

Hrají si dnešní předškoláci jinak než kdysi?

Vychovatelka Romana Bittnerová ze školky Radost v brněnské Líšni tvrdí:
Holky zanevřely na panenky a kočárky. Spíše je zajímají zvířátka a divadlo. Kluci ale zůstávají pořád věrní stavebnicím a autodráhám.

Mají malé děti dostatek pohybu?

Denně s nimi chodíme na procházky. Vycházíme za každého počasí, i kdyby padaly z nebe trakaře. Starší z nich chodí ven dokonce dvakrát denně. Když je léto, podnikáme celodenní výlety, jezdíme za Brno někam do lesa.

Ve třídách jsou společně děti různého věku. Nedělá to problémy?

Spíše naopak. Ve třídách máme společně děti od tří až třeba do sedmi let. Naučily se si více pomáhat a radit. Ti starší nemají pocit, že jsou nadřazení. Často se stává, že i mladší předškolák pomůže třeba tomu staršímu. Dobré je, že se vytratila šikana v mateřských školách. Děti se neponižují.

Budou to mít díky tomu třeba ve škole jednodušší?
Domnívám se, že určitě. Děti budou mít ostřejší lokty a lépe se dokážíve škole i v dalším životě prosadit.

Otázka PRO MICHALA MYNÁŘE, psychologa

Jak mohou školky se speciálním programem ovlivnit psychologický vývoj dětí?
Z dlouhodobého hlediska pomáhají tyto školky maximálně rozvíjet kreativitu dětí a získávat nové dovednosti a to je pro jejich vývoj velmi přínosné. To, že jsou děti ve skupinách bez rozdělení podle věku, je rozhodně krokem vpřed. Na různorodý kolektiv by si totiž děti měly zvykat ještě před nástupem do první třídy základní školy.