„Školní psycholog tak může zajistit široké spektrum služeb žákům, pedagogům a rodičům. Navíc je mu v rámci projektu zajištěná metodická podpora, odborné vedení a další vzdělávání. Základní škola Slovácká má z dřívějších let s působením psychologa dobré zkušenosti. Díky projektu je ale nově školní psycholog nezávislým článkem systému školy," uvedla psycholožka Jana Pláteníková.

Jak dodala, působnost psychologa je důležitá ve dvou oblastech. „Jednak pracuji se třídou jako kolektivem a také se věnuji individuálním konzultacím a práci s jednotlivými žáky, vždy za souhlasu rodičů. Při práci s dětským kolektivem se zaměřuji na klima ve třídě. Toto preventivní působení dopomáhá minimalizovat špatné vztahy mezi žáky," doplnila s tím, že s vývojem společnosti přibývá negativních vztahových problémů už na prvním stupni základní školy.

„Je přirozené, že se na tak velké škole, jakou je Základní škola Slovácká, objevuje více různorodých problémových oblastí. Stejně jako mezi lidmi existuje mnoho různých typů, tak i ve třídě se sejde mnoho různých žáků, kteří zrcadlí lidskou společnost. Média nás zahlcují více a více problémy ve společnosti, nedivme se tedy, že i na ně malé děti citlivě reagují," je přesvědčená, že vztahy ve společnosti mají vliv i na vztahy ve škole.

Co se nyní často objevuje a skloňuje všemi pády, je pojem šikany. „Jistě si někteří z rodičů vzpomenou na případy nejen fyzického napadání, hanlivých nadávek a jiného útlaku vybraných jedinců v době jejich školní docházky. Co se mnohdy stane, je, že zkušenosti rodičů z mládí bývají úskalím pro řešení šikany. Stává se, že některé problémy v chování svých dětí berou rodiče jako klukoviny nebo dávají odpovědi typu: to jsem dělal taky či v dětství jsem byla taky taková, z toho vyroste. Nebo si dokonce pomyslí: mně se také posmívali. Ovšem zlehčovat starosti dětí se nevyplácí, jdou s nimi dál jejich životem," nabádá rodiče, aby nepodceňovali první příznaky šikany ve škole.

Základní škola Slovácká se problematikou šikany zabývá a v rámci jejího řešení udělala mnoho preventivních i následných kroků jako proškolování pedagogů a spolupráce s okresní metodičkou prevence s dlouholetou praxí. „S jevem šikany pracujeme, otevřeně o ní mluvíme a děláme účelná opatření k posílení prevence nežádoucích vztahových potíží mezi žáky. Pro předcházení a včasné řešení problémů je ve všech případech nejdůležitější jedno, a to komunikace," dodává.

Ta je důležitá i mezi rodiči a dětmi. „Pokud si rodič všimne, že se jeho dítě začne chovat jinak než dříve, je zajisté dobré hledat příčinu změn. Příkladně je dítě uzavřenější, nechce se s námi bavit o tom, co zažilo během dne, ztrácí své věci nebo jsou poškozené, nebo naopak je zlostné, ničí věci, začne bít sourozence, začne hrát násilné hry na počítači," vyjmenovává psycholožka první varovné signály.

V rámci posílení dobrého klimatu třídních kolektivů plánuje školní poradenské pracoviště v příštím školním roce rozjet další podpůrné aktivity ve spolupráci s žáky této školy a dále účelně pracovat na potlačení negativních projevů chování u žáků na škole.

ELIŠKA WINDOVÁ