Nejvyšší správní soud tak potvrdil závěr Krajského soudu v Ostravě a zamítl kasační stížnosti Krajského úřadu Jihomoravského kraje a Ředitelství silnic a dálnic.

Podle vyjádření Nejvyššího správního soudu je z hlediska vlivů na životní prostředí takový záměr vždy nutné posuzovat jako celek. „Znečištění nebo jiné zásahy do životního prostředí, které s sebou vybudování a existence záměru nese, nezná státní hranice. Nelze tedy ignorovat, že stavba pokračuje za hranicemi České republiky, a při hodnocení jejích vlivů na životní prostředí je potřeba posuzovat vliv celé stavby," sdělila mluvčí soudu Sylva Dostálová.

Podle správního soudu neměli zájemci ze zahraničí kvůli nedostatkům české právní úpravy efektivní možnost účastnit se navazujícího územního řízení. „Pokud snahy dotčené veřejnosti o zapojení do navazujícího řízení nejsou zjevně obstrukční, nesmí jejím představitelům správní orgány bránit účastnit se řízení, které navazuje na proces EIA, který posuzuje vlivy na životní prostředí,“ uvedla soudkyně Nejvyššího správního soudu Sylva Šiškeová.

S ohledem na průtahy plánují státní silničáři spojit čtyři úseky D52 mezi novomlýnskými nádržemi a státní hranicí včetně obchvatu Mikulova v jeden. „Dřív to bylo tak, že měl obchvat Mikulova v přípravě náskok, nyní už s tímhle nepočítáme. Postup přípravy uzpůsobujeme vývoji správních řízení. Směřujeme ke spojení staveb tak, abychom případně řešili jeden soud místo čtyř,“ řekl ředitel brněnského závodu státních silničářů David Fiala.

Podle posledních informací z webu Ředitelství silnic a dálnic, chtějí silničáři zahájit stavbu téměř čtyřkilometrového úseku kolem Mikulova zhruba za jeden a půl miliardy korun v roce 2024.