Přiznává. Čtyřiatřicetiletý Miroslav si cestu z Mikulova do rakouského Ottenthalu často zkracoval přes cyklostezku. Vyhnul se díky tomu objížďce do Drasenhofenu a do cílového Laa an der Thaya dorazil autem zhruba o patnáct minut dříve.Bez povolení mu přitom hrozila až dvoutisícová pokuta. Stejně jako ostatním, kteří volili stejnou cestu. To se nyní mění. Silničáři předělávají původní cyklostezku na trasu, kudy budou moci projet lidé s auty do tři a půl tuny. Hlavní výhodou je zkrácení jízdy o více než deset kilometrů.

Řada řidičů by řekla: konečně. O zkrácení cesty se totiž mluví už od vstupu České republiky do Schengenského prostoru.

„Lidé po trase budou moci cestovat jak na kole, tak autem. Pokud se vše podaří, tak by se mohla v předstihu cesta spojující Mikulov s Ottenthalem otevřít už v půlce září," sdělil starosta Mikulova Rostislav Koštial.

První muž historického města je přesvědčený, že zkratka pomůže zlepšit už tak blízké vztahy. Představitelé Mikulova uzavřeli na konci minulého měsíce s Laa an der Thaya memorandum o vzájemné spolupráci.

„Obyvatelé obce Laa chtějí Mikulov navštěvovat a já osobně to taky vítám. Můžeme tak navázat další vztahy s Rakouskem. V současnosti spolupracujeme v různých oblastech s Poysdorfem či Drasenhofenem. Díky cyklotrase vedoucí z Mikulova do Nového Přerova se město spojilo také s dalšími příhraničními obcemi v Rakousku," řekl Koštial.

Mikulovskou pokladnu přitom budování nové spojky nebude stát ani korunu. Více než třináct milionů korun poputuje z rozpočtu úřadu Jihomoravského kra­je.

„Délka cesty bude dva a půl kilometru, Rakušáci si doplní dalších jednadvacet metrů. Proč to děláme nyní? Loni jsme obnovili cestu mezi Valticemi a Katzelsdorfem, další pak na Znojemsku. Mikulov a Ottenthal jsou na řadě. Zůstane to silnicí třetí třídy s omezením. Náklaďáky budou mít vjezd zakázaný. Ani jedna strana nemá zájem na tom, aby se tam proháněly," oznámil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

To je příznivá zpráva zejména pro šoféry, kteří si tudy zkracovali jízdu a riskovali pokutu. Tedy alespoň ti, jimž chybělo patřičné povolení. Jako například Miroslav, jenž se s příběhem svěřil pouze pod zárukou zachování anonymity. Redakce jeho jméno zná. „Zprůjezdnění cesty je rozhodně dobrá zpráva, kterou vítám. Stejně jako moji známí," poznamenal muž.

Šéf dopravního inspektorátu břeclavské policie Jiří Mach ale odmítá, že by tam problémy byly obřích rozměrů.

„Na nehodu si tam ale vzpomenu. Je stará asi dva měsíce. Cyklista se lekl auta, vjel mimo silnici a lehce se zranil. Byl navíc opilý. Podobně si zkracovali cestu lidé mezi Velkými Pavlovicemi a Bořeticemi, kde se opravoval hlavní tah. S koncem prací ale problém zmizel," zmínil.