Papírová válka má šanci na smír. V Praze se u jednoho stolu sešel premiér Bohuslav Sobotka s vedením ministerstva životního prostředí a obce Dolní Věstonice, aby našli řešení patu týkajícího se uzavřené silnice směřující k Pavlovu. Výsledek: dohoda o dohodě. Kvůli proti sobě jdoucím expertním posudkům se příští týden sejdou ještě odborníci, aby dali dohromady kompromisní variantu.

Dolnověstonická starostka Jaroslava Rajchlová Břeclavskému deníku Rovnost řekla, že cesta uzavřená před dvěma lety kvůli následkům přívalových dešťů, by měla být přístupná nejpozději do konce roku. „Jednání v Praze byla velmi těžká. Po počátečních neshodách jsme našli kompromis. Experti musí najít řešení, aby byly uspokojené obě strany," sdělila Rajchlová.

Ministerstvo je v odhadech otevření cesty ještě optimističtější. Dominika Pospíšilová z tamního tiskového oddělení uvedla, že půjde o nejbližší dobu. „Na možnost okamžitého uvedení do provozu již několikrát upozornila Česká geologická služba, podle níž je komunikace připravena ke zprovoznění, a to minimálně kyvadlovou dopravou," sdělila Pospíšilová.

Geologové místo znovu prozkoumají. Pokud bude vše v pořádku, doposud uzavřená silnice se znovu otevře. „Z pohledu geologů je to velmi pravděpodobné," podotkla Pospíšilová.

Nyní je třeba logisticky důležitou cestu o délce přibližně tří kilometrů objíždět po násobně delší trase vedoucí mimo jiné po rušné silnici spojující Brno s Mikulovem. Kromě turistů se omezení dotýká také veřejné dopravy či případného příjezdu sanitky.

Úředníci na ministerstvu tvrdí, že dosavadní žádosti o peníze na stabilizaci poškozených míst byly špatné a neodpovídající podmínkám i situaci. Ves, kterou následně podpořil Jihomoravský kraj, dříve naopak nařkla ministerstvo z cíleného zadržování potřebné sumy. „Je to papírová válka, která nikam nevede," sdělil před časem jihomoravský hejtman Michal Hašek k jednáním mezi obcí a státem.

Po setkání v Praze se spor dostal do stavu, že se žádost o peníze konečně dočká nutné registrace. Přeloženo: dostane zelenou. Zatím však nepůjde o stabilizaci širšího okolí, ale nejnutnější práce umožňující na silnici bezpečný provoz. Ministerstvo na něj podle všeho pošle přes čtyřicet milionů, dalších dvacet přislíbil kraj.

Dělníci už mezitím v místě pracují, bez pomoci státu a kraje se ale projekt nepodaří dokončit.