S nedůvěrou vstupuje do kabiny výtahu důchodkyně Marta Vašinová z Břeclavi. Zvláště poté, co se v lednu zřítil třicet let starý výtah s mužem v panelovém domě v Litvínově. Zdviž v centru Břeclavi funguje minimálně stejně dlouho.

„Náš dům je ze sedmdesátých let a výtah je podle mého názoru stále původní. Jezdím s ním prakticky denně. Bydlím ve čtvrtém patře a těžké tašky s nákupem nemohu tahat po schodech. Po zřícení výtahu v Čechách mě ale při nastupování do kabiny napadají různé myšlenky,“ přiznala žena.

Pád zastaralého výtahu v Litvínově způsobilo utržené betonové závaží. Šrouby měly podle expertů menší průměr, než jaký nařizuje norma. Muž, který byl uvnitř, si zlomil páteř a nohu.

Obdobné typy výtahů vyrobených za socialismu jezdí také v Břeclavi. „Pracovníci firmy Otis právě dokončují opatření, která mají zabránit tomu, co se stalo v Čechách. Nechali jsme překontrolovat zejména protizávaží, tedy část, která selhala. Opatření jsme nechali provést hlavně u podobných typů výtahů, jako byl ten v Litvínově,“ uvedl ředitel Domovní správy v Břeclavi Josef Matúšek.

Podle něj jsou všechny výtahy v městských bytových domech provozuschopné a v pořádku. „Nelze to brát tak, že mnohé výtahy jsou pětadvacet až třicet let staré. O pravidelný servis se starají odborníci a současné zařízení nemá s tím původním mnoho společného. Motory, brzdy, všechno se mění,“ argumentoval.

Marta Vašínová má ovšem úplně jinou zkušenost. „Potkala jsem svého studenta, který v oblasti výtahové techniky pracoval. Říkal, že on sám by do třicet let starého výtahu nevlezl. Že o tom ví své,“ podotkla bývalá středoškolská učitelka.

Před několika lety přitom břeclavská radnice s výtahářskou firmou Otis představovaly s velkou slávou projekt renovace starých výtahů. Zůstalo ale jen u jediného výtahu v paneláku na Slovácké ulici.

„Důvodem jsou peníze. Generálka jednoho výtahu, která se prakticky rovná jeho výměně, stojí až jeden milion korun. My jsme navíc nyní ve fázi prodeje bytů. Další renovace jsme proto odsunuli až do doby, kdy bude jasné, které domy městu zůstanou. U výtahů provádíme takové opravy, aby byl jejich provoz v souladu s předpisy,“ řekl Matúšek.

Šéf břeclavského Otisu Radek Kadlec nehodlá fakt, že v sídlením městě výtahářského gigantu jsou zastaralé výtahy, nijak speciálně řešit. „Podobný stav je ve většině měst České republiky. Břeclav není žádnou výjimkou. My jsme schopni staré výtahy zgenerálkovat, ale jsou to spíše ojedinělé zakázky. Odvíjí se od toho, nakolik vlastník cítí zodpovědnost a potřebu do této oblasti investovat,“ konstatoval.