Honba za nákupy pokračuje. Kdo počkal s pořizováním vánočních dárků, sice přišel na Štědrý den o večerní napětí, v těchto dnech však za zboží utratí třeba o polovinu méně peněz. Břeclavský region je od úterý zasypaný slevami.

„Někdy je výhodné si na některou věc počkat. Jezdíme po Vánocích také do Rakouska, kde jsou slevy obdobné. Ušetřit třeba tisíc korun se rozhodně vyplatí,” řekla například Marcela Kratochvílová.

Nákupní centrum na okraji Břeclavi bylo v úterý plné už od dopoledních hodin. Tisíce lidí kupovaly vše. Od elektrospotřebičů, alkoholu až po vánoční ozdoby a dekorace na příští rok. Přesvědčily je těžko přehlédnutelné nápisy s vyčíslenými slevami.

V obchodních centrech jsou na každém kroku. Kromě výloh visí cedule také na parkovištích. U některého zboží spadla cena až o sedmdesát procent.

Cíl je jasný: dostat zákazníky do prodejny. Ačkoliv nenarazí na zboží, které potřebuje, koupí něco jiného.„Zlevnit například oblečení je nutnost, protože jinak by zůstalo v regálech. Slevy jsou hlavně na elektroniku, starší modely jdou totiž hůř na odbyt. Znám spoustu lidí, kteří záměrně čekají až půjdou ceny po Vánocích dolů a teprve potom nakupují,” komentoval chování zákazníků podnikatel Lukáš Krpal, absolvent fakulty ekonomie a managementu Vysoké školy Tomáše Bati.

V břeclavském regionu lze narazit na zvýhodněné slevy v každém větším městě. Ceny tlačí dolů zejména obchodní řetězce. „Slevy začaly v úterý a týkají se veškerého spotřebitelského zboží, jako je elektronika, oblečení a volnočasové potřeby,” vzkázala Lucie Borovičková, mluvčí supermarketů, které lidé navštěvují v Břeclavi, Hustopečích a Mikulově.

Zatímco vedení obchodních kolosů sahá ke škrtání původních cen pravidelně každý rok, menší prodejci se začínají chovat stejně. Na nejrůznější akce tak lze narazit i v centrech měst nebo webových e – shopech.

„Povánoční slevy máme rozdělené na dvě etapy. Ta první začíná hned po vánočních svátcích sedmadvacátého prosince. Nabízíme dvaceti až padesáti procentní slevy na vybrané zboží. Druhá vlna odstartuje od ledna. To už máme zlevněný veškerý sortiment, a to až do vyprodání zásob,” řekla prodavačka v obchodě se sportovním oblečením Alena Dolečková.

Ne každý je však z tlačenic u pokladen nadšený. Třeba osmadvacetiletá Radmila Rožnovská z Hustopečí označuje dny mezi Vánocemi a Novým rokem jako davové šílenství.

„Nesnáším ho, proto nakupuji s předstihem i dárky pod stromeček. To, co potřebuji, si koupím v průběhu roku. Pokud si ale něco z vánočního výprodeje pořídím, tak jen výjimečně a zcela náhodně. Ne proto, že bych na slevu čekala,” sdělila mladá žena.

Zároveň s přibývajícími lákadly odborníci upozorňují na nejrůznější triky obchodníků. Nápis sleva podle nich automaticky neznamená výhodný nákup.

LUKÁŠ IVÁNEK
VERONIKA SCHALLENBERGEROVÁ