Jízdní řády, tlusté šanony, počítače, veškeré dokumenty o vlacích a jejich pohybu. Zaměstnanci Českých drah v Břeclavi si už mohou začít pomalu balit. Druhý týden v srpnu se totiž konečně odstěhují do nové nádražní budovy, která se sice nachází asi jen sto metrů od té staré, ale nabídne jim podstatně lepší zázemí.

„Stěhovat se budeme po dvanáctém srpnu. Čekáme už jen na kolaudaci. Do nového půjdou dvě pracoviště, a to vedení Provozního obvodu Břeclav a hlavně vlakové čety. Ty už jsou několik let v provizorních prostorách. Ostatní pracovníci, tedy výpravčí nebo lidé na pokladnách, zůstanou ve staré budově,“ potvrdil brzkou změnu působiště přednosta Provozního obvodu Břeclav Rudolf Tuček.

Problém v tom, že se pracovníci drah vzdálí o několik desítek metrů od kolejiště, nevidí. „Máme sice pár výkonných kontrolních pracovníků, ti se však projdou jen o kousek více než dosud. Pro řídící a kontrolní činnost nemá stěhování podstatný význam,“ uvedl Tuček s tím, že pokud by měl čekat na opravu stávající budovy, dočkal by se možná až za několik let.

I z toho důvodu přijalo vedení břeclavské stanice nabídku majitele budov – Regionální správy majetku Brno. To plánuje změnit nádraží na nákupní zónu.

„Starou výpravní budovu břeclavského nádraží, které je druhé největší v naší jihomoravské síti, chceme opravit na etapy. Letos by měla naše dceřiná společnost ČD Restaurant opravit tamní restauraci a pustíme se i do proměny veřejných toalet, protože jsme v jedné z anket nedopadli nejlépe. Také bychom chtěli dát do pořádku část podchodu,“ přiblížil první letošní kroky vedoucí k oživení břeclavského nádraží Vladimír Čevela z brněnské Regionální správy majetku Českých drah.

Jak ale dodal, už začínají pracovat na projektové dokumentaci na další etapu. „Týkala by se části od pokladen směrem k dopravní kanceláři. Když to všechno půjde dobře, a to jak projektově, tak i finančně, bude to možná v příštím roce,“ sdělil. Úplné dokončení oprav ale předpokládá až tak za čtyři, pět let. Pak už by se do nových prostor mohli nastěhovat i provozovatelé obchodů.

„Myslím si, že to bude nezvyk a možná i škoda. Začínám mít pocit, že na spoustu poetických věcí budeme brzy moci jen nostalgicky vzpomínat. Pokud budou na nádraží obchody, bude asi těžké vybrat, které tam umístit, aby neurazily projíždějící z domova ani ze zahraničí,“ zamyslela se nad chystanou změnou Jana Tomková z Rakvic.

Čevela upozornil i na to, že během oprav dojde ke zbourání stávajících prostor pro vlakové čety. „Budovy ustoupí výstavbě nového autobusového nádraží a přestupního terminálu. Své jsme splnili, jsme připravení budovy opustit. Teď je na tahu město, aby splnilo své závazky,“ řekl.

„Na nové autobusové nádraží, které připravujeme společně s Jihomoravským krajem, zpracováváme projekt podporovaný evropskými dotacemi. Takže s tím určitě počítáme. Pracují na tom týmy lidí. Musíme se se železničáři sejít a promluvit si o tom, jak dál. Myslím si, že to určitě bude ku prospěchu,“ sází na přestěhování autobusového nádraží blíže vlakům břeclavský starosta Dymo Piškula.

ELIŠKA WINDOVÁ
IVA VALENTOVÁ