Pravomocný rozsudek nyní Lednice napadla u Nejvyššího správního soudu, který zatím o kasační stížnosti nerozhodl. „U městského soudu nám bylo řečeno, že výhody obyvatelů se zápisem do UNESCO jsou tak velké, že to drobná omezení kompenzují,“ stěžoval si starosta Lednice Libor Kabát.

Obec například dostala zákaz postavit parkoviště, protože je blízko minaret. Na střechách zase nesmí být solární panely. „Netuším, jakou mají místní výhodu. Maximálně jen ti, kteří podnikají,“ poznamenal starosta.

Podle ministerstva kultury dohoda zaručuje zachovat hodnotu světové památky, avšak při respektování potřeby dalšího rozvoje obce. „Informace, že je obyvatelům Lednice přísně omezována další výstavba nebo úpravy domů, není pravdivá,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Kasační stížnost
∙ Lednice podala kasační stížnost třetího dubna. Rozhoduje o ní Nejvyšší správní soud.∙ Může jen napadené rozhodnutí zrušit a vrátit krajskému soudu se svým právním názorem.
∙ Nové důkazy navrhovat nemůže.

Obci se však stále nelíbí, že se jejich problémem nikdo nezabýval konkrétněji a úředníci svůj zásah nezdůvodnili jasnými důvody. Podobu památkové ochrany považují za špatně nastavenou. „Nemohou nám zakazovat části územního plánu jen tím, že jsme v chráněné oblasti,“ uvedl starosta Kabát.

Ministerstvo pro místní rozvoj tvrdí, že dohoda zaručuje přiměřený rozvoj obce při zachování její výjimečnosti z hlediska kulturního dědictví. „Obec se musí rozvíjet. Nesmí být však architektonicky znehodnocena,“ řekla mluvčí Veronika Vároši.

Někteří obyvatelé spor mezi obcí a památkáři vůbec nevnímají. „V obci chybějí parkovací místa, to je pravda. O tom, že by lidem byly zakazovány nějaké stavební úpravy domů, však nevím,“ sdělil Ledničan Erik Kobík.

S kulturním dědictvím UNESCO měli problém i ve Valticích. Památkáři tam chtěli řešit obchvat města tunelem. Nelíbilo se jim protnutí aleje. „Nešlo by odbočit do Hlohovce a Lednice. Byl by i drahý,“ řekl starosta Pavel Trojan.

Město teď připravuje nový územní plán, kde je obchvat řešen povrchovou variantou s úrovňovým křížením a stometrovým koridorem, aby obchvat nezasahoval do aleje.

DAVID KVAPIL