Kolo je pro strážníky velmi nepraktický dopravní prostředek. Shoduje se na tom břeclavské vedení i velitelé městské policie v Břeclavi a Mikulově.

„Proč břeclavští policisté nejezdí po městě na kolech? Třeba v Austrálii či Holandsku je to běžná věc,“ ptá se Eliška Humplíková z Břeclavi.

K těmto úvahám ji vede přesvědčení, že konkrétně městští policisté jsou vidět v ulicích jen velmi zřídka. „V naší ulici jsou občas problémy s Romy a policistu jsem tudy neviděla procházet, jak je rok dlouhý,“ stěžuje si Humplíková.

Velitel Městské policie v Břeclavi Zdeněk Herman přiznává, že v některé části města nejsou pod pravidelným drobnohledem strážníků, funguje tam spíše namátková kontrola. „Kdyby policisté jezdili v těchto uličkách na kole, tak by je podle mě paní stejně vůbec nezaregistrovala,“ nesouhlasí Herman s takovými úvahami.

Břeclavští strážníci před lety nakoupili kola a nějakou dobu je využívali. Nakonec se jim pro práci v terénu neosvědčily a nyní jsou v záloze pro nárazové akce. Policistům plní službu tehdy, když se nemohou dostat na konkrétní místo autem.

V Břeclavi v současné době fungují motorizované a pěší hlídky. Vzhledem k současnému počtu strážníků se podle Hermana nedá o něčem takovém uvažovat. „Pro nás je navíc mnohem účelnější pěší hlídka. Vím, že třeba někde na Ostravsku jezdí policisté i na kolečkových bruslích. To jsou ale spíš takové zkoušky,“ míní velitel břeclavských strážníků.

Nápad s jízdními koly v rukou městské policie příliš neoslovuje ani břeclavskou místostarostku Dagmar Adámkovou. „Nedovedu si to představit. Třeba v noci jsou kola méně praktická a na rozlehlost Břeclavi je nereálné. Takové hlídky by byly při silničním provozu ve špičce také méně pohyblivé. Jako nápad to beru, ale spíš v menších městech,“ uvedla Adámková.

Zapravdu jí dává také břeclavský starosta Dymo Piškula. „Z časových důvodů se nejedná o vhodný dopravní prostředek. Dojezd strážníků se po našich zkušenostech prodloužil a chybělo i potřebné vybavení,“ poukázal starosta.

Kola odmítají i policisté v nedalekém Mikulově. „Ušetřily by se peníze za benzin. To určitě. Když však zavoláte policistu, chcete, aby přijel okamžitě nebo za hodinu?“ argumentuje Jiří Hamerník. Jako velitel mikulovských strážníků nepřemýšlí o kolech i kvůli kopcovitému terénu. „Strážník někam přijede a bude jen funět,“ pousmál se Hamerník.

Například ve Znojmě strážníci úspěšně využívají služeb speciálních elektrických vozítek s názvem segway. S jejich provozem jsou zatím spokojeni. „„Dostaneme se na nich rychle do odlehlých částí města. Nemusíme tak tolik používat auta. Výhodou je, že strážník je na něm pořád mezi lidmi,“ pochvaluje si ředitel znojemské městské policie Petr Kolouch.

Segway je pro strážníky ideálním dopravním prostředkem. Je tichý a dostatečně rychlý. Na jedno nabití baterie ujede zhruba čtyřicet kilometrů. Má jen jednu vadu na kráse. Náklady na pořízení jednoho stroje jsou kolem čtvrt milionu korun.