Téměř milion sto tisíc lahví Svatomartinských vín. Moravští vinaři letos dokázali vyrobit přibližně o dvě stě tisíc lahví mladého vína této značky více, než Vinařský fond ještě v polovině října uváděl. Velkou zásluhu na tom mají vinaři z Břeclavska. Tvoří totiž více než polovinu z devětaosmdesáti vinařství, která letos mohou zavedenou značku používat.

„Podle vývoje v minulých letech jsme předpokládali, že zájem o Svatomartinská vína bude stoupat zhruba tím tempem, jako tomu bylo v předcházejících letech. Jestliže minulý rok vinaři na trh dodali něco málo přes sedm set tisíc lahví a rok předtím asi pět set čtyřicet tisíc, vypadalo to, že letos to bude asi devět set padesát tisíc lahví,“ vysvětlil ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec.

Některé údaje ovšem naznačovaly, že by mohla padnout i hranice jednoho milionu. „V odhadech jsme ovšem museli být opatrní. V minulých letech se totiž náš předpoklad tak úplně nenaplnil,“ přiznal.

„To, že je o Svatomartinská vína každým rokem větší zájem, je také otázka marketingu. Když se tomu někdo věnuje a drží tu kvalitu, tak je to pro lidi během podzimu dobré téma. Zájemci mohou ochutnat nový ročník,“ je přesvědčený ředitel Vinných sklepů Valtice Marek Šťastný.

I tato firma navýšila původně odhadovaný počet lahví o více než osmdesát tisíc kusů. „Plánovali asi dvě stě tisíc lahví, ale ke konci minulého týdne jich bylo už dvě stě osmdesát tisíc. Je to dobré víno, zájem ze strany zákazníků je velký. Udělala se tomu dobrá reklama,“ dodal spokojeně Šťastný s dovětkem, že Svatomartinská vína jsou dostupná lidem i co se týče ceny.

Netypický byl letošní ročník mladých vín také pro velkopavlovického vinaře Vladimíra Zborovského. „Připravovali jsme asi šest tisíc lahví. S tímto počtem jsme počítali, ale překvapilo nás, že se vína tak rychle prodala. Teď už máme jen několik kartonů. Třeba veltlínské červené rané bylo pryč téměř hned,“ neskrýval radost.

O velkém zájmu se Zborovský přesvědčil i při Svatomartinských otevřených sklepech ve Velkých Pavlovicích. Přišlo skoro tisíc lidí.

Ředitele Vinařského fondu Machovce netěší jen velký zájem o mladá vína, ale především to, že se každým rokem do akce zapojuje stále více vinařů. „Co je velmi důležité, tak že všichni vinaři, kteří se přidali, už tuto prezentaci nepovažují za věc někoho jiného. Ale za svoji záležitost a společný projekt,“ uvádí.

A netají se ani tím, že je rád, že původní majitel známky Svatomartinské Jiří Kopeček ji v devadesátých letech uchránil. „Nedošlo totiž k tomu, co mnozí vinaři chtěli, aby byla volně k užívání. Nastavila se určitá pravidla, která se dodržují. Mohlo by se stávat, že by se vinaři předbíhali, kdo dá víno na trh dříve. To by byla škoda, kdybychom se ošidili o společný start. A nakonec se může připojit každý,“ konstatoval.