Mikulovský hudební festival Eurotrialog se letos potýkal s otázkou, zda vůbec sežene peníze na pokračování patnáctileté historie. Poprvé se musel obejít bez hlavního příspěvku od ministerstva kultury, jeho tvůrce Romek Hanzlík ale drží tradici unikátního hudebního setkání dál. Ode dneška až do neděle se amfiteátr pod Pálavou opět stane vybraným dostaveníčkem nepopulární hudby, jak se letos festival trefně uvádí.

O zahájení dvoudenního festivalu se postará kapela Miniminy, jež od půl páté odpoledne uvede vernisáž fotografií v mikulovské galerii Konvent.

Brány amfiteátru se lidem otevřou před půl sedmou večer, kdy pódium opanuje alternativní bluesová kapela Ladě. Její hutný a syrový zvuk vystřídá neméně naléhavé Zrní, které se letos může chlubit Anděly za objev a album roku.

Krátce před devátou večer rozzáří program další mladá hvězda domácí alternativy, Nikola Mucha z Kyjova. Ta přiveze i svou novou doprovodnou sestavu, v níž nechybí Martin Kyšperský z Květů nebo Petr Zavadil z kapely Ty Syčáci.

V deset večer zahrají stálí hosté Eurotrialogu, světoznámá skupina Už jsme doma, na kterou naváže provokativní brněnské duo Čokovoko. Známé karikaturistky hip-hopu potvrdí, že se nehledě na natočené album stále neberou vážně. Dnešní program pak hluboce po půlnoci uzavře country punková úderka Poletíme? z Brna.

Sobotní hudební maraton odstartuje mikulovská rocková sestava Tři lotři kolem vyhlášeného designéra Daniela Piršče v pět hodin odpoledne. Po výtažku z brněnské alternativy návštěvníky roztančí kapela Fru Fru, na jejíž nové album pěje ódy domácí kritika. Po Lili Marlene, jež navazuje na skupinu Precedens, zahraje i syn slovenského hudebníka Deža Ursiniho Jakub s kapelou Provisorium.

Nový zvuk představí před jedenáctou v noci excentrická Vladivojna La Chia, po ní se předvede aktuální projekt Mojmíra Papeže Papalescu Electric Soul. O závěrečnou tečku se postará dvouhodinová taneční show s dvanácti bluesmany na pódiu, Rolling Stones Blues Cirkus 50.

Eurotrialogu se tak stále vyplatí být věrný. Svou zarputilou snahou objevovat kapely nové a užívat si ty osvědčené totiž z celorepublikové festivalové nabídky náramně vyčnívá.

Petr Vlasák, autor se zabývá kulturou