V okresním městě napočítali od začátku ledna do září téměř čtrnáct tisíc příchozích. „Největší návštěvnost byla o prázdninách. Za červenec a srpen jsme napočítali šest tisíc sto lidí," uvedla Jana Kramářová, ředitelka Městského muzea a galerie Břeclav, pod nějž takzvané „ticko" spadá.
Stěžejní novinkou pro letošní rok byl v Břeclavi především nový turistický cíl – vyhlídka ze zámecké věže. „Pro příští turistickou sezonu tam chceme pořídit dalekohled," prozradila Kramářová. Z vrcholu věže se od května do října podívalo pět a půl tisíce zájemců.
Jinak turisté toužili především po sběratelských drobnostech. „Po známkách, vizitkách nebo mapách s cyklotrasami. K nejvyhledávanějším službám patří tradičně půjčování kol," nechal se slyšet vedoucí úseku kultury a cestovního ruchu v Břeclavi Petr Dlouhý.
Skryté hodnocení
O sedmadvacet procent stoupla ve srovnání s minulým rokem návštěvnost v Mikulově. Už v létě tam měli 73 780 lidí. „Jezdí k nám také stále více zahraničních turistů. Sezonu hodnotíme velice kladně. Návštěvníci vítají organizované zážitkové programy. Mezi nimi pravidelné prohlídky města s průvodcem nebo nový vinařský program s Motykou do vinohradu. Dále jsme rozšířili nabídku upomínkových předmětů, turistických map a dalšího zboží," vyjmenovala vedoucí mikulovského centra Marcela Koňáková.
Spokojení jsou i ve Velkých Pavlovicích. „Za měsíce červen, červenec, srpen a září je to o zhruba dvanáct set návštěvníků více než v loňském roce. Zajímají se především o cyklostezky, turistické trasy, rozhledny, návštěvy vinných sklípků s degustací a v neposlední řadě o možnost navštívit některou z folklórních akcí," řekla Věra Procingerová z velkopavlovického „ticka".
Osvědčila se rovněž mapa, do které lidé označují špendlíky místo svého bydliště. „Tato novinka pomáhá uvolňovat bariéry, s návštěvníky se potom mnohem lépe navazuje kontakt," zmínila Procingerová.
Od června až do začátku října, sedm dní v týdnu, od osmi ráno do šesti hodin večer, mělo otevřeno i turistické zázemí v Hustopečích. „V letošní sezoně navštívilo naše informační centrum asi deset tisíc turistů. Z toho tisícovka si našla cestu i do Stálé vinařské expozice," informovala vedoucí organizační složky Marketing a kultura města Hustopeče Jana Hrádková.
Informace, přístup personálu i vybavení centra ocenila také Asociace turistických informačních center. Její představitelé každoročně pořádají takzvaný mystery shopping, neboli skryté hodnocení. Hustopečské íčko získalo sto bodů ze sta možných.
Sezonu na jedničku ohodnotili i v Lednici, kde berou jako velký přínos novou lázeňskou kolonádu.