V okresním městě, kterému kvůli značnému množství cyklistů někteří přezdívají Saigon Podluží, jde o těžko představitelné uplatnění. Tvrdí to tamní místostarosta Jaroslav Válka (ČSSD). „Možné by to bylo, až by vznikl obchvat a upravila se doprava na průjezdové silnici I/55. Do té doby by to šlo pouze v okrajové části Břeclavi," reagoval Válka na dotaz redakce.

Město dlouhodobě sužuje špatná dopravní situace, kdy centrem vede hlavní tah a tvoří se dlouhé kolony. Další omezení řidičů by podle Války situaci jen zhoršilo. „Spíše chceme využít cesty kolem hrází Dyje. Ideální by bylo, kdyby cyklisté jezdili ze Staré Břeclavi podél odlehčovacího ramene k pohyblivému jezu 
v Poštorné a odsud dále. Omezit automobilovou dopravu je u nás za současného stavu utopie," pokračoval Válka.

Vyšší bezpečnost

Břeclavští o vytvoření podmínek pro cyklisty, které chtějí dostat z přetížených ulic na bezpečnější trasy, momentálně jednají. „Rádi bychom, aby se s auty téměř nepotkávali," doplnil místostarosta.

Vedení ministerstva dopravy představilo návrh před pár dny. Vizí jsou cyklistické ulice s maximální rychlostí aut do dvaceti kilometrů v hodině. Ministerstvo by změny rádo protlačilo na jednání Poslanecké sněmovny začátkem září, kdy dojde k projednání novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Dalším záměrem ministerstva pro zvýšení bezpečnosti kolařů jsou takzvané cyklistické pruhy.

Mají vznikat tam, kde není možné kvůli šířce silnic pro provoz kol vyhradit samostatný pruh. „Umožnilo by to vizuálně oddělit cyklistickou a automobilovou dopravu 
s tím, že automobily by do toho pruhu mohly vjíždět, ale měly by povinnost neomezit a neohrozit cyklisty," uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Využití novinky zvažují například v Uherském Hradišti. Naopak v Mikulově je vznik „cykloulic" podle místostarostky Marie Leskovjanové technicky nemožný. „Celé centrum je plné jednosměrek. Naopak někteří cyklisté se chovají velmi neukázněně a nedávají pozor na to, co dělají. Lidé by se měli chovat tak, aby se jim nic nestalo. Jen příkazy, zákazy a omezení takový problém nevyřeší," zmínila Leskovjanová.