„Lidé přicházejí s řešením, které je obsahem studie autorizovaného inženýra Strnada z roku 2007. Jedná se o řešení, které spojuje dobrou dopravní obslužnost v kraji spolu s redukcí vlivu na obyvatele a přírodu a rovněž s důrazem na ekonomickou stránku celé věci, neboť vychází až o třicet miliard korun levněji,“ podotkl Libor Jarmič z Ekologického právního servisu, který s informací přišel.

„Pan ministr Bárta děkuje občanským sdružením za zaslané podněty. V těchto dnech je zaneprázdněn poslaneckou prací ve sněmovně, ale určitě se v dohledné době s jejich náměty seznámí,“ slíbil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Ministr začal pracovat na takzvané dopravní superkoncepci, která má za cíl provést revizi harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury a koncepčně provázat rozvoj jednotlivých druhů dopravy,“ řekl mluvčí.

Důležité je podle něj také vědět, kolik prostředků na rozvoj infrastruktury budeme mít ve střednědobém výhledu na roky 2012 až 2014. „Podle toho se budeme rozhodovat, které komunikace a v jakých parametrech budeme stavět. Zatím to však nevíme,“ dodal Hanzelka.

Na Břeclavsku leží občanským sdružením v žaludku plánovaná výstavba rychlostní silnice R52, tedy její rozšíření z dvoupruhu na čtyřpruh v úseku z Pohořelic do Mikulova. Podle Ekologického právního servisu lidé upozorňují i na plýtvání veřejnými penězi na přípravu této silnice.

„Přestože je zcela zřejmé, že za současného stavu veřejných rozpočtů nebudou na tuto stavbu v dohledné době žádné peníze, příprava R52 nadále běží prostřednictvím mnohých správních řízení,“ poznamenal Jarmič. Jak dodal, je přitom zapotřebí vzít v úvahu, že vydaná časově omezená povolení přijdou kvůli nedostatku peněz na výstavbu vniveč.

František Bařina předsedá jednomu z nespokojených sdružení – Dolní Dunajovice proti R52. Největší problém podle něj spočívá v tom, že dosud nedošlo k posouzení obou variant spojení Brna s Vídní. Tou druhou je navrhované rozšíření silnice R55 z Břeclavi k rakouským hranicím. „Žádáme objektivní posouzení, ne to účelové, kvůli kterému byl shozený i územní plán Břeclavska,“ stěžuje si Bařina.

Rozšíření silnice R52 se podle něj tlačí politicky a silově. „Mezinárodní dohoda s rakouskou stranou přitom není dodnes ratifikovaná, není platná,“ je přesvědčený.

Vybudování rychlostní silnice R52 podle něj konkrétně Dolním Dunajovicím vůbec nic nepřinese. „Rozdělí obec na dvě části a zhorší se celkově životní prostředí. A to nejen v naší obci. Navíc tato silnice nemá žádný ekonomický přínos,“ prohlásil Bařina.