„Pokud by to bylo možné, tak bychom zavedli hlavně pro turisty osobní dopravu. V horším případě bychom tady chtěli provozovat šlapadla,“ představil terezínské plány starosta Antonín Hanák.

Ten usiluje o obnovení osobní dopravy mezi Terezínem a Kloboukami s Klubem přátel lokálek. „Představy máme vypracované. Chtěli bychom, aby tady jezdily výletní a nostalgické vlaky, a to každý víkend. Máme připravené i jízdní řády,“ řekl autor projektu Pavel Marek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale chtěla už před časem celou trať z Čejče až do Uhřic zrušit. Proti tomu se postavily MND, které tady ještě v roce 2007 nakládaly surovou naftu. SŽDC přerušilo správní řízení o zrušení dráhy. Podle Marka až do letošního jara.

„Chceme, aby byla trať zachovaná, protože ji umíme do budoucna využívat. Dokonce jsme i připraveni finančně se spolupodílet na provozování trati,“ uvedl mluvčí MND Dan Plovajko s tím, že pokud se železnice zruší, má těžařská skupina nachystané i jiné možnosti přepravy.

„Uvidíme, jak se situace vyvine a jestli nám vláda převede železnici bezúplatně, nebo se budou vypisovat nějaké tendry či výběrová řízení, pokud bude nějaký zájemce, třeba o likvidaci,“ vyjmenoval další možnosti starosta. Terezína.

Nedostatek peněz

Podle Leoše Tomančáka z Klubu přátel lokálek je dráha nyní ve stavu konzervace. „Bezúplatný převod na obce či mikroregiony je asi jediná myslitelná věc, jak tuto dráhu pomoci zachránit. Obce nemají na koupi peníze,“ uvedl.

Ani kloboucké radnici není osud trati lhostejný. „Byla by to vítaná turistická atrakce, zejména v návaznosti na cyklostezky. Moc velké šance ale těmto snahám nedávám, zejména kvůli nedostatku peněz,“ poznamenal starosta Klobouk Zdeněk Lobpreis.

Podle Marka je hlavně důležité, aby stát nenabídl trať k prodeji. Koleje by tak zřejmě skončily ve starém železe.

Jednokolejná trať mezi Čejčí a Ždánicemi od roku 1908 sloužila nákladní dopravě. Hlavním důvodem pro její existenci byla přeprava řepy cukrovky. Osobní doprava hrála druhořadou roli. Po Listopadu ale skomírala, až v roce 1998 skončila nadobro.

Podle Marka z Klubu přátel lokálek nebude případná obnova snadná. „Trať je dlouhodobě zanedbaná, takže se musí dát do provozuschopného stavu. Například u Klobouk je zatopených více než šest set metrů dráhy,“ sdělil Marek.

Terezínská staniční bouda už před dvanácti léty vzala za své. Zato nádražní budova v Kloboukách je ještě v poměrně dobrém stavu. „Budova je ale opuštěná a prostory vedle ní jsou odstavnou plochou pro vraky aut,“ podotkl Lobpreis.