Z předloňského šestnáctého místa se loni propadla na devětačtyřicátou příčku. Důvodem jsou podle vedoucího dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiřího Macha zejména střety aut s cyklisty a chodci, které skončily vážným zraněním či smrtí.

„Loni se staly dvě vážné nehody na přechodech a zaznamenali jsme i další zranění těžšího rázu. V roce 2008 jsme tolik těchto nehod neměli,“ vysvětlil Mach příčiny tak velkého skoku ve statistice.

Břeclav podle zkušeného policisty také doplácí na stále neexistující obchvat. „Průtah městem je jeden velký problém. Není kudy jinudy vést dopravu, zejména tranzitní. To považuji za jeden z prioritních problémů,“ podotkl.

Podle Macha existují způsoby, jak se dá snížit riziko nehod a předejít tak tragickým událostem, jenže jak říká, všechno je o penězích. „Policisté samozřejmě upozorňují správce silnic, vytipováváme a dáváme podněty k možné nápravě co se týče dopravně inženýrských záležitostí. To jsou stavební úpravy, jako například zvednutí přechodů pro chodce. Bez toho se situace například v ulici 17. listopadu nezlepší,“ uvedl Mach.

S Ředitelstvím silnic a dálnic například policisté projednávali obnovu vodorovného značení pro cyklisty na průtahu městem, diskutovali také o tom, jak zlepšit pro cyklisty a řidiče aut složitou situaci u obchodního domu Billa či budovy okresního soudu.

Další cestou ke zlepšení situace je podle něj větší ohleduplnost účastníků silničního provozu. O tom je přesvědčený i břeclavský starosta Dymo Piškula. „Například některým cyklistům vadí semafory. Pro některé není červená žádná značka. Potom není k nehodě daleko,“ zamyslel se starosta.

Také si moc dobře uvědomuje, že dopravní situace v Břeclavi není dlouhodobě dobrá. S menším zlepšením se podle něj dá počítat až v době, kdy bude vybudovaný obchvat. „To se zbavíme tranzitu, který tam tvoří devatenáct až pětadvacet procent. Jinak si Břeclavané budou muset zvyknout na takový rušný život. Jednoduchá koncepce a lék na to neexistuje,“ poznamenal Piškula.

„Spousta lidí ne úplně přesně říká, že doprava je způsobená obchody, což je však naprostý minoritní problém oproti hlavnímu problému, což je migrace z práce do práce,“ je přesvědčený starosta.

Vedení města už zvolilo systém osvětlení pětadvaceti přechodů a chce zpřehlednit i další. Piškula fandí i nápadu zpomalit dopravu v některých úsecích průtahu městem. Dopravní policisté například mluví o vybudování zpomalovacího ostrůvku směrem na Charvátskou Novou Ves.