Konec front na úřadech i obálek s modrým pruhem. V kraji ve středu začal zkušební provoz datových schránek, které začátkem listopadu nahradí běžnou úřední poštu. Lidé si pak vyřídí daňové přiznání, odvolání k soudu nebo občanský průkaz v pohodlí domova. „Poštovné“ zaplatí stát.

„Takhle nenápadně dorazila revoluce pro veřejnou správu do Jihomoravského kraje,“ okomentoval zahájení provozu hejtman Michal Hašek, který ve středu na krajském úřadě zadal přístupové kódy k první elektronické datové schránce v kraji. Podle něj znamená tato změna především rychlejší vyřizování mezi institucemi a také úsporu peněz pro kraj.

„Odpadne spousta papírování. Pro některé lidi se také stalo jakýmsi sportem opakovaně nevyzvedávat úřední zásilky na poštách ve snaze oddálit něco nepříjemného v komunikaci s úřady. To už nebude možné,“ upozornil Hašek. Od 1. listopadu totiž musí mít datové schránky všechny instituce i právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. „Nikdo se pak nemůže vymlouvat, že o nějakém dopise nevěděl, protože byl na cestách a podobně,“ vysvětlil Hašek. Připomněl, že stejné datové schránky si může zdarma zřídit každý.

Lidé mají zájem

Úřední korespondenci si tak mohou vyměňovat elektronickou cestou všichni obyvatelé kraje. Už teď se jich hlásí stovky. „Zájem o schránku je velký i mezi soukromníky. Za první dva týdny od spuštění systému požádalo o schránky v Jihomoravském kraji přes čtyři tisíce lidí. Téměř dva tisíce je aktivovalo,“ uvedla mluvčí České pošty Marta Selicharová. Právě s poštou připravilo ministerstvo vnitra projekt, do kterého stát vložil 1,4 miliardy korun.

Požádat o aktivaci mohou zájemci na ministerstvu vnitra nebo u Czech Point, který najdou na obecních úřadech či pobočkách České pošty a Hospodářské komory. „Výhodou datových schránek je přístupnost z kteréhokoliv místa planety. Spoří čas, lidem odpadnou problémy s doručováním a chozením na poštu,“ vyzdvihla přednosti novinky Selicharová.

Souhlasí s ní podnikatel Petr Lukáš, jehož firma už obdržela přístupové kódy. „Schránky prospějí hlavně soudům, zrychlí vyřizování. Nakolik schránka pomůže nám, to se ještě uvidí,“ podotkl Lukáš.

Změnu vítá i projektový manažer Petr Hujka. „Je to paráda, bude to určitě pružnější než dříve. Člověk nemusí nikam chodit, všechno má pod nosem,“ pochválil nový systém Hujka.

Zatímco lidé mají radost, některé úřady se připravují na přísun práce. „V první fázi to pro nás jednodušší nebude. Budeme muset udělat změny v informačním systému a zaměstnanci se musí naučit, jak s ním zacházet,“ řekl pracovník obecního úřadu Brno­ Královo Pole, který si přál zůstat v anonymitě. Podle něj je hlavní bezpečnostní riziko v napojení na internet. „Nikdy nevíte, kdo se vám do něj nabourá. To je potřeba ohlídat,“ dodal.

Ivana Ondráková z brněnského úřadu práce zatím naopak žádný zádrhel nevidí. „Je předčasné cokoliv hodnotit. Případné problémy vychytáme za provozu. Lidi zatím neočekáváme, spíše půjde o komunikaci s dalšími úřady,“ míní Ondráková.