Především v noci si podle starosty Aleše Hofmana někteří pletli náměstí se závodní dráhou. „Řidiči tudy projížděli velmi rychle i přesto, že naproti radnici uprostřed náměstí již podobný vyvýšený retardér máme. To, že je při průjezdu náměstím nejvyšší povolená rychlost třicet kilometrů v hodině, mnozí nerespektovali vůbec,“ zdůvodnil pro Deník starosta.

Rychlost aut je trnem v oku mnohých obyvatel. „Problém je to opravdu velký. Především mladí to tady túrují v noci i stovkou. Je to hrůza. Pokaždé se modlím, aby se nestala žádná tragédie,“ reagovala například Pavla Velecká, která u vjezdu na náměstí provozuje vinotéku.

Podle místních, které redakce Deníku oslovila, jsou retardéry malé a nevýrazné. „Obávám se, že si jich řidiči ani nevšimnou. Osobně bych na náměstí dala úplný zákaz vjezdu. Přece jen se tady pohybuje hodně pěších s dětmi,“ navrhla Velecká.

Starosta Hofman je v podobných soudech zdrženlivý. „Ke zpomalovacím prahům se nám vyjadřovali všechny dotčené orgány včetně památkové péče. Památkáři nám k tomu ostatně dali takové doporučení. A že je retardér nízký? Pokud vyhodnotíme po čase, že nesplňuje svou funkci, zamyslíme se a případně retardér vyměníme nebo ho zkusíme zvýšit,“ tvrdí.

Řidiče ve Valticích zbrzdí retardéry. | Video: Deník/Iva Haghofer

Myšlenka úplného zákazu vjezdu aut na náměstí podle něj není nová. „Shodou okolností jsme před dvěma měsíci demontovali dva stožáry před radnicí, do nichž neustále někdo couval autem. Tuto věc jsem si tedy zjišťoval. V době, kdy se náměstí rekonstruovalo, se skutečně uvažovalo o tom, že bude pěší zónou. Může to být tedy téma, které se otevře,“ připustil starosta.

Jedním dechem však poukázal na potíže s tím spojené. „Bydlí zde řada místních obyvatel, funguje zde městský úřad, podnikatelé tady mají množství provozů. Za náměstím nemáme prostor, kam bychom směřovali řidiče k zaparkování svých aut. Přístup z druhé strany není,“ upozornil Hofman.