Všudypřítomný prach, nesnesitelný hluk i praskliny ve fasádě. Na alarmující dopravní situaci si obyvatelé Valtic stěžují dlouhá léta. Město, přes které denně projedou tísíce aut, stále čeká na řešení svízelného problému. „Nemůžeme pro hluk a prach ani otevřít okno,“ postěžovala si například Alena Hlávková. Její každodenní starosti by ale mohly vzít v blízké budoucnosti za své.

Obchvat, který je od roku 2006 začleněn do územního plánování Břeclavska, totiž dostal po dlouhých peripetiích zelenou od Národního památkového ústavu. Ten v minulosti odmítl návrh vybudování obchvatu zářezem přes alej vedoucí z Valtic do Lednice. „Památkový ústav říká, že by se tím narušily vzácné pohledové osy,“ vysvětlovala starostka Valtic Terezie Lvová, proč město nemohlo dále prosazovat tento záměr.

Varianta s vytvořením dvoukilometrového tunelu ale památkáře přesvědčila. „Podporujeme takový obchvat. Oceňujeme projektanta, který chápe význam areálu zapsaného na Seznam světového, přírodního a kulturního dědictví Unesco,“ vysvětloval Přemysl Krejčiřík ze Zahradnické fakulty v Lednici, která projekt s památkáři konzultovala.

Památkáři: Je to jediná možnost

Podle něj je tunel jedinou možností, jak dlouhodobý problém s dopravou ve Valticích vyřešit. „Je to skutečně z našeho pohledu jediná možnost,“ zdůraznil Krejčiřík.

Tím výčet dobrých zpráv pro Valtické nekončí. Ambiciózní stavbě by s velkou pravděpodobností neměly bránit ani argumenty ochránců přírody, jejichž výhrady se negativně podepsaly na stavbě dálnice z Brna do Vídně.

Jak říká vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Pálava Jiří Matuška, projekt takového rozsahu nemusí být v rozporu s nároky ochranářů. „Myslím, že ten obchvat jde udělat tak, aby se zásadně nedotkl přírody. Nicméně je těžké to momentálně odhadnout. Záleží na postupu investora,“ uvedl.
Právě postoj investora, tedy státu, bude klíčový. Na rozdíl od původní myšlenky, kdy měl obchvat vzniknout za železničním přejezdem na Sedlec, bude nynější podoba řešení vzniklé dopravní situace výrazně dražší.

Varianta s tunelem by totiž měla přijít zhruba na jeden a půl miliardy korun. „Po předložení investičního záměru bude asi rok trvat, než rozhodne vláda. Samozřejmě záleží na tom, zda peníze získáme,“ ví starostka Lvová. Jeden a půl miliardy je podle vedení města vysoká částka, má tak obavy, že přednost dostanou větší města. Například Břeclav, která bude podle dosavadního vývoje čekat na obchvat zřejmě ještě několik let.

Martin Vrbas, Jiří Ševčík