Listy se teprve barví do žluta, babí léto ještě poletuje vzduchem. Čokoládové figurky mikulášů a čertů, které vyslaly marketingové strategie do boje, už ale nakupujícím připomínají, že se vánoční svátky blíží. Nevyrazili ale čokoládoví svatí na koledu předčasně?

„Vánoční kolekce a mikuláše jsme začali vybalovat už kolem osmého října, abychom srovnali nabídku s ostatními supermarkety. Předevčírem se instalovaly vánoční zvonce a ozdoby ke stropu. O víkendu se chystá i sleva na listové těsto," popsala brzké předvánoční přípravy jedna z prodavaček břeclavského supermarketu Tesco. Své jméno však ze strachu z potíží v práci nechtěla zveřejnit.

„O víkendu jsme se o tom u kasy bavily. Vánoce chystáme čím dál tím dřív. Za pár let budeme nabízet mikuláše na konci léta. Teď se ale hlavně bojíme, že začnou hrát koledy. Dvouměsíční kolovrátek vánočních melodií člověku zlikviduje svátky dokonale," dodala s hořkým úsměvem.

Salonky i arabesky

Vyrážím do nejbližšího supermarketu, abych se o mikulášském předvoji přesvědčil. V Bille místo koled ještě dávají přednost rozhlasu, na mikuláše ale narážím hned. Kromě čertů a stříbrných šišek jsou na pultech vedle sebe srovnané i kolekce, arabesky či salonky. Ve stojanech však chybí jen pár čokoládových figurek. Lidé na ně mají čas.

„Žádné obchodní strategie podle mě vánoční tradice nezmění. Vánoční stromeček si lidé na dušičky nedají a že by vyměnili domov nebo kostel za supermarket podle mého taky nehrozí," zamyslel se nad devalvováním vánočních svátků poštorenský farář Vladimír Langer.

A potvrzuje i to, co vidím v dalším supermarketu. V košících mají lidé jen zlevněné listové těsto. Byť na mě obchod ze všech stran volá, že slaví italský týden, mrkají na mě Santa Clausové, vánoční štoly a lopaty na sníh. Dokonce i mandlový spekulatius z Holandska.

Pommodore a lasagne jsou ale opodál. Pokračuji jinam.

„Sladkosti na Vánoce rozhodně ještě nenakupuju. Je ještě moc brzo, sháním maximálně dárky pro blízké," svěřila se Ivona Pospíšilová z Břeclavi v jednom z řetězců.

Dva druhy Vánoc

V dalším supermarketu spíše než na Vánoce kladou v regálech důraz na blížící se dušičky. Zástupy mikulášů a adventních kalendářů však číhají opodál.

„Jsou dva druhy Vánoc. Jedny fungují se stromečkem a dárky a slaví je hlavně rodiny s dětmi. Oslava narození Ježíše Krista se s tím však nemůže ztotožňovat. Taky stále věřím, že obchodní tahy na Vánoce nebudou mít nikdy vliv," dodal farář Langer.

Byť mu domov o Vánocích zdobí jen betlém, sladké kolekce zná. „Loni jsem šel den před Štědrým dnem pro kolekci a všechny byly prodané. Bral jsem to ale pozitivně. Ležely tam čtvrt roku, ještě by mi bylo zle," smál se.

PETR VLASÁK