Pro obchodníky začínají Vánoce rok od roku dříve. Jenže lidé tu pravou nákupní horečku ještě nedostali. „Víte, mně už to ani nepřipadá nijak zvláštní. Tak nějak jsem si zvykla, že už tady každý rok od října chodím kolem vánočních figurek. Nechává mě to celkem chladnou. Zatím stejně nic kupovat nebudu, to by u nás doma ani do Vánoc nevydrželo," řekla Marie Janotová, která zrovna nakupovala v jednom z břeclavských supermarketů.

Hračky především

Jedno je hned na první pohled zřejmé: větší nákupní centra se kromě čokoládových pochoutek zaměřila především na hračky. Důvod je zřejmý. Zkušenosti z minulých let podle obchodníků ukazují, že Češi a Moravané své vánoční nákupy zahajují právě dárky pro děti. „Jako obvykle začínáme vánoční zboží nabízet v říjnu. Zaznamenali jsme, že různé hračky už se začaly prodávat," potvrdila mluvčí obchodního řetězce Billa Lucie Borovičková.

V Lidlu letos s nabídkami tolik nechvátají. „Odstartovali jsme později než v loňském roce. Zatím nabízíme hlavně čokoládové zboží. S blížícími se Vánocemi budeme nabídku rozšiřovat, a to nejen o potravinářské zboží. Zákazníci v obchodech najdou i dekorativní zboží," sdělila mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Výzdoba? Později

Vystavených dárků na prodejních pultech už si všiml i Jiří Kosina. „V tom jediném vidím určitý smysl, že někdo nakoupí dárky už teď. Asi jako většina chlapů nemám rád to tlačení v obchodech na poslední chvíli. Také si rád nakoupím něco dopředu. Co se týká kolekcí a figurek, tak o to se nestarám, to má na starosti manželka," pousmál se muž nakupující v Břeclavi.

A pokračoval. „Dokud tady nezačnou hrát pořád dokola koledy, tak mi to nijak zvlášť nevadí. Za ty roky jsem si zvykl, takže to víceméně přehlížím," mávl rukou Kosina.

Spolu se začátkem vánočních kampaní se v obchodních centrech objevuje i vánoční výzdoba. Některé řetězce ale s ozdobnými baňkami a světly letos tolik nespěchají. I podle Borovičkové je na koledy a výzdobu ještě čas. „Výzdobu plánujeme tradičně až ke konci listopadu, v době adventu. Dříve určitě ne," uklidnila mluvčí.

Spousta lidí si v poslední době navykla nakupovat dárky spíše přes internetové obchody. „Na internetu je velký výběr. Vyhovuje mi, že si vše mohu prohlédnout doma," přiznala také Janotová.