Při odbočování smetl souběžně jedoucího cyklistu. Řidič kamionu si ho podle policistů na křižovatce nevšiml. Muž srážku nepřežil. Tato loňská smrtelná nehoda v Břeclavi a pak ještě jedna další napomohly k tomu, že město propadlo v indexu bezpečnosti na silnicích České pojišťovny. „Břeclav se umístila na chvostu žebříčku jako druhá nejhorší,“ sdělila v pátek mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková.



Srovnání zahrnuje devětapadesát okresních měst podle počtu usmrcených a těžce zraněných při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel.

Na břeclavském hlavním tahu nešlo o první tragédii. Místní jsou si toho vědomí. „Jsem vždycky ostražitá na všech kříženích, když po hlavní cestě jedu na kole. A komplikované jsou i další frekventované ulice,“ řekla například Tereza Horáková z Břeclavi.

INDEX BEZPEČNOSTI
Pořadí okresních měst podle počtu vážných nehod s ohledem na velikost (čím nižší číslo, tím lepší umístění):
• Blansko: 1.–5.
• Vyškov: 20.
• Hodonín: 27.
• Znojmo: 30.
• Břeclav: 58.
Zdroj: Česká pojišťovna

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka si řidiči v Břeclavi musí dávat obzvlášť pozor. „Zejména projíždějící řidiči dopravců, kteří to tam neznají, musí být teď na jaře a v létě velmi obezřetní s ohledem na chodce a cyklisty,“ zmínil odborník.

Přímo v Břeclavi loni při nehodách podle policejních statistik zemřeli dva lidé, dalších pět se těžce zranilo.

CHYBÍ OBCHVAT

Riziko vážných nehod podle šéfa břeclavského dopravního inspektorátu Jiřího Macha zvyšuje kombinace silné tranzitní dopravy a vyššího počtu cyklistů v ulicích města. „Břeclavi stále chybí obchvat, který by odlehčil dopravě a odklonil by kamiony. Snad bude aspoň částečnou změnou k lepšímu aktuální výměna semaforů a s tím související takzvaná zelená vlna,“ konstatoval šéf dopravního inspektorátu.

Naopak na jedničku dopadlo v indexu bezpečnosti Blansko, které je také největší skokan. „Z čtyřiašedesátého místa se v aktuálním žebříčku dostalo na dělené první,“ informovala Buriánková.

BEZ VÁŽNÝCH NEHOD

Ve městě loni neměli žádnou smrtelnou nehodu, ani havárii s těžkým zraněním. „Důležitou roli pravděpodobně hraje fakt, že jsme zvýšili počty policejních hlídek v ulicích Blanska. Řidiči jsou díky tomu obezřetnější a opatrnější,“ reagoval vedoucí tamního dopravního inspektorátu Martin Zajíček.

Vliv podle něj mohly mít i předchozí stavební úpravy na hlavním blanenském průtahu a změny v dopravním značení. „Vznikly například odbočovací pruhy. Řidiči díky tomu nejsou tak nervózní a agresivní. Také jsme řádně nasvítili přechody pro chodce a zúžili jízdní pruhy,“ doplnil blanenský dopravní inženýr Jiří Tesař.



Dobré zkušenosti má s jízdou po městě třeba Michal Juránek. „Jediné problematické místo je podle mě křižovatka u místních lázní. Odbočit na Brno je skoro nemožné. Raději jedu přes centrum,“ zmínil Juránek.