„Co mi říkali mnozí vinaři, tak se na ně obraceli zákazníci a to víno po nich chtěli. A gastronomie má zájem o toto víno,“ poznamenal ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec.

Byť letos vinaři hořekovali nad špatnou úrodou, na Svatomartinském víně se to nijak nepromítne. „Toto víno nedělá v tom celkovém objemu až takové obrovské procento,“ vysvětlil Machovec.

Přibyl i muškát

Po hodnocení na valtickém zámku se ukázalo, že letošní ročník bude rekordní co do počtu vzorků. V celkovém součtu je jich 238. Nálepku Svatomartinské může na své lahve dát devětatřicet firem z Břeclavska, kteří dodají na trh 126 vzorků Svatomartinského.

„Spotřebitelé tak na trhu od jedenáctého listopadu, kdy se Svatomartinská vína slavnostně otvírají, najdou sto sedmnáct bílých, čtyřiašedesát červených a sedmapadesát růžových svatomartinských vín,“ shrnul výsledky hodnocení ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.

Na vyšším počtu vzorků se podepsalo i to, že k povoleným odrůdám letos přibyl i Muškát moravský. „Jen toho je podle statistiky tři sta tisíc litrů,“ upřesnil Machovec.

Podle hlavního sommeliera Národního vinařského centra Valtice Marka Babisze je rostoucí zájem o Svatomartinská vína způsobený povědomostí mezi lidmi. „Marketing, který se k němu dělá, drtivá většina lidí zná. O Svatomartinském slyšeli, takže je láká koupit si láhev,“ je přesvědčený Babisz.

Český a moravský zákazník také podle jeho slov začíná být trošku patriot. „A preferuje spíše tuzemské produkty než třeba francouzské beaujolais, které díky Svatomartinskému úplně ustoupilo do pozadí,“ poznamenal zkušený sommelier.

Ochutnávka v Asii

Jak říká, ze Svatomartinského je fenomén i kvůli možnému skloubení vína s jídlem. Nejčastější je kombinace s husou, čehož spousta podniků s chutí využívá. A nejde jen o restaurace. Například město Hustopeče chystá na příští sobotu Slavnosti svatomartinských vín a husí. Přesně v jedenáct hodin a jedenáct minut zazní z radnice fanfáry a na náměstí přijede kostýmovaný průvod s dětmi a Sněhovou královnou, kterému vévodí svatý Martin, podle legendy římský voják. Jeho atributem je meč, plášť a taky pověstná husa.

Svatomartinskou akci chystají po loňské premiéře i slovenští sousedé. Mladé víno čtyř vinařských firem letos ochutnají dokonce až v dalekém Japonsku – konkrétně v tokijském Cafe ANO. I tam se letos uskuteční Svatomartinské oslavy.

„V loňském roce jsme poprvé připravili úspěšný Svatomartinský košt na Slovensku, takže bylo logickým krokem poohléhnout se pro letošní rok po vzdálenějších destinacích. Věříme totiž, že Svatomartinská vína mají čím zaujmout i daleko za našimi hranicemi,“ komentoval první krůčky Svatomartinských vín na asijském kontinentu Machovec.