Unikátní vozítko je jak vystřižené ze světa fantasy a připomíná malou raketu či UFO. „Konstrukce je z karbonu, na délku měří 2,7 metru, na šířku má 74 centimetrů a na výšku 84 centimetrů. Vpředu jsou dvě kola a vzadu jedno. Velomobil je vybavený potkávacími světly, blinkry, klaksonem i koncovými světly. Má všechny náležitosti pro bezpečnou jízdu v silničním provozu,“ ukazuje Parák.

Žádný motor, jen šlapací pedály jako na kole. Jen místo naskakování na sedátko se Vít Parák do svého lehokola vsouká jako do letadlového kokpitu. Profesí technik v automobilovém průmyslu začal o pořízení Velomobilu přemýšlet asi před pěti lety. „Poprvé jsem je uviděl při návštěvě Holandska, nejdřív jsem zvažoval, že si postavím vlastní, ale kvůli homologaci a bezpečnosti jsem si nakonec koupil originální sériový výrobek od firmy z Rumunska,“ popisuje Parák.

Tréninková místa mají pomoci například lidem bez stálé střechy nad hlavou. Snímek je ilustrační.
Práce pro bývalé vězně či závislé. Břeclav jim vytvoří tréninková místa

Denně v něm jezdí do práce cestu dlouhou zhruba třicet kilometrů. „Bez problémů dosáhnu rychlosti padesát kilometrů v hodině a díky poloze těla, při níž jsou víc zapojeny nohy a břicho, není problém ujet za den i tři sta kilometrů. Jízda je pohodlná a neomezuje mě počasí. Výhodou je, že při chladných dnech nepotřebuji topení, při šlapání se zahřeji sám,“ usmívá se majitel novodobého bicyklu.

Jízdu mu usnadňují i převody, dva vpředu a deset až třináct rychlostí si může navolit vzadu. A bez problémů zajede i pro nákup. „Vzadu je slušný úložný prostor, už jsem v něm vezl počítač, ale i čtyři mléka, deset rohlíků a půlku chleba. Před obchodem bez potíží zaparkuji a u stojanu zamknu Velomobil klasickým zámkem na kolo,“ pochvaluje si Parák.

Zdroj: Vít Parák

K rozhodnutí pořídit si šlapací auto přispělo i to, že chtěl řešit nadbytečné používání motorového vozu. „Byl jsem znechucený tím, že každý den jezdím do práce autem, sám se spoustou prostoru. Takhle udělám i něco pro sebe, díky pohybu. Snadno kdekoliv zaparkuji a ještě přitom pobavím či potěším lidi. Mnozí se s Velomobilem fotí, selfie si udělali i policisté,“ doporučuje pořízení lehokola i ostatním zájemcům Vít Parák.

Pořízení Velomobilu vyjde levněji než auto. „Podle typu stojí od 150 do 270 tisíc korun. Vyžaduje běžnou údržbu a nemá žádnou spotřebu pohonných hmot,“ vyzdvihuje výhody Vít Parák.

Dálnici D2 na Břeclavsku čekají opravy.
Opravy uzavřou nájezd na D2 u Břeclavi. Kdo chce do Bratislavy, musí na Brno

Příznivcům chce přiblížit i další technické detaily, s dotazy se na něj mohou obracet přes sociální síť facebook, kde založil skupinu Velomobile Břeclav.

Ohlasy lidí jsou četné. „Potkal jsem ho cestou na Lanžhot, říkal jsem si nejdřív, že si budu muset zajít na oční, ale hodně mě zaujalo to kosmické vozítko. Děcka v autě byla nadšená, frčel si to docela rychle. Jen trochu nezvyklé na našich silnicích, sedí docela nízko u země, tak doufám, že ho někdo nesmete,“ sdílel nadšení a současně obavy například Milan Osička.