Tisíc kusů sbírky Davida G. Kamenného alias exstarosty Dymo Piškuly je hit. Na radnici volají a píší e–maily desítky lidí, kteří by si rádi knihu objednaly. V prodeji je ode dneška.

„Zájem byl velký, e–mailů a různých žádostí nám přišly mraky. I negativní reklama vyvolává poptávku. Přestože ale město knihu od tiskárny koupilo za pětaosmdesát korun a my ji prodáme za sto, těžko na tom vyděláme. Podle mého se zase tolik kusů neprodá,“ myslí si břeclavský místostarosta Jaroslav Parolek. Podle něj si lidé nákup rozmyslí, když uvidí velikost knížky.

S tím souhlasí i podnikatel Zdeněk Filípek, podle kterého je cena za sbírku přemrštěná. „Byl jsem překvapený, když se mi sbírka dostala do ruky. Myslel jsem si, že kniha má větší formát a je obsáhlejší. Místo toho je to doslova kolibří vydání,“ usmíval se a zároveň vyčíslil, na kolik by tisk vyšel u něj ve firmě.

„Celkové náklady na tisk této sbírky básní jsme u nás vypočítali včetně daně z přidané hodnoty na dvaapadesát tisíc sedm set korun za dva tisíce výtisků. V ceně je už obsažená předtisková příprava, ilustrace, sazba a tisk. Takže mi tady chybí těch sto dvacet tisíc korun,“ vypočítal jednatel reklamní agentury.

Firma se brání

Jednatelka společnosti Tisk Pálka Martina Mrázová to ale vidí jinak. „Pro nás je to už rok a půl uzavřený obchod. Cenu odsouhlasily ve smlouvě o dílo dva subjekty. Byla stanovená s ohledem na grafické zpracování, to znamená, že jsme měli jeden fyzický vzorek z předchozích let, následnou výrobu brožury a termín dodání,“ vysvětlovala s dovětkem, že cena byla adekvátní s ohledem na jejich kalkulace.

„Konkurenci bych vyřídila, že se v rámci konkurenčního boje se mohla o tuto zakázku sama ucházet,“ vzkázala.

S firmou Zdeňka Filípka se nejspíš spojí i Piškula. Cena za vydání knížky jej totiž nadchla. „Jestli mi někdo vytiskne novou sbírku za padesát tisíc korun v takovém množství, tak jdu za ním. Jen jestli dal tuto nabídku pan Filípek, je zajímavé, že ceny za tisk předvolebních letáků byly někde jinde,“ zamyslel se.

Z toho, že je o jeho básně tak velký zájem, zase až tak nadšený není. „Ve mně to všechno zanechalo hořký dojem. Jak se říká, dělej čertu dobře, odmění se ti peklem. S odstupem času, když se na to podívám, možná to bylo narcistické, že se kniha dotiskla. Byl jsem rád, že se sbírka někomu líbila a vytiskl ji, ale asi jsem s tím nikdy neměl souhlasit,“ přiznal.

„Myslím si, že dobrá reklama medializace sbírky nebyla. Zaznělo mnoho věcí, které se nezakládaly na pravdě. Abych řekl pravdu, jediné mé štěstí je, že nemám čas nad tím přemýšlet, protože mám hodně práce,“ sdělil Piškula.