Psalo se sedmnácté září roku 1895, když na železniční trať z Vranovic do Pohořelic vyjel první vlak. Neděle čtrnáctého prosince 2008 bude dnem, kdy se po kolejích, které vedou i přes Přibice a Velký Dvůr, projede úplně poslední cestující. Osobní vlaky tady definitivně končí. Jsou prý ztrátové.

„Ztrátovostí trati argumentoval při návštěvě naší obce i krajský radní Pospíšil. Dráhy ani krajský úřad ji ale neumí vyčíslit. Argumenty pro zrušení tratě proto vyznívají dost nepřesvědčivě,“ myslí si opziční zastupitel Jiří Tomek z Přibic, který patří mezi poměrně početnou skupinu odpůrců rušení lokálky. Má pro to i další dobré důvody.

„Vzroste doprava přes vesnici, denně přibude několik desítek autobusů. Už dnes je přitom dopravní situace kritická. Lokálka je konfortnější a ve Vranovicích výborně navazuje na vlaky do Brna, kam od nás odjíždí devadesát procent lidí. Je otázka, jak tomu bude u autobusů,“ vyjádřil Tomek pochyby.

„Lidé, kteří bydlí u zastávky, jsou proti rušení vlaku. Z odpovědí krajského radního ale vyplynulo, že jsme tomu nemohli zabránit,“ navázal lidovec Jaroslav Prokeš.

Starosta Pohořelic Josef Svoboda vidí jako nejdůležitější, že všechny vlaky nahradí autobusy. A jeden večerní spoj dokonce přibude. „Zrušení lokálky bych neviděl jako žádnou tragédii. Ekonomické hledisko je neúprosné. Kraj doplácí miliony a my nemáme takový rozpočet, abychom si to jen kvůli zachování vlaku mohli dovolit platit za něj,“ konstatoval Svoboda.

Podle něj bude spojení autobusy nejen častější, ale díky několika zastávkám ve městě i dostupnější. „Na vlak museli někteří dost daleko, autobus budou mít víc po ruce. Problém vidím snad jen v tom, že senioři mají vlak zadarmo, zatímco v autobusech budou muset platit. A když pojede školní třída na výlet, může se stát, že se do autobusu nevejde. Vlak pobral všechny. Bude nám chybět,“ přiznal.

Starosta sousedních Přibic František Stankovič věří, že si lidé na autobusy břeclavského Borsu místo vlaku brzy zvyknou. „Netvrdím, že hned od začátku bude všechno ideální. S firmou, která se v kraji stará o integrovaný dopravní systém, jsme ale domluvení, že autobusové linky budeme upravovat podle potřeb cestujících,“ podotkl Stankovič.

Přibičtí už se na změnu pilně připravují. Postavili novou autobusovou zastávku, další chystají. Nedělní rozloučení s lokálkou bude každopádně stylové. Na poslední jízdu vyrazí historický parní vlak i s dobově oblečeným průvodčím.