Od poloviny prosince by měl nově spojit sto devatenáct obcí a měst. Některé ale přijdou o přímé napojení na Brno.
„Jde o největší územní rozšíření a týká se sto devatenácti měst a obcí na Hodonínsku, Břeclavsku a Hustopečsku. Na trati Vranovice-Pohořelice nelze udržet osobní vlakovou dopravu, takže vlaky od čtrnáctého prosince nahradí autobusy,“ uvedl krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má dopravu v kraji na starosti. Vlak mezi Vranovicemi a Pohořelicemi zastaví nízká vytíženost a málo cestujících.

„Pro nás bude mít změna klady i zápory. Doufáme, že se nám podaří prosadit prodloužení spojů i do městské části Smolín a k továrním halám na kraji města, tak aby zdejší zaměstnanci měli lepší spojení. Více autobusů navazujících na další spoje by mělo jezdit i večer a o víkendu. Problémy by ale mohly vzniknout například v případě vysoké hladiny řeky Jihlavy. Ta pak zavře silnici mezi Pohořelicemi a Přibicemi. Vlaky ale po vyšším náspu mohly dále projíždět,“ srovnával starosta Pohořelic Josef Svoboda.

Novou cestu do práce nebo do školy budou muset hledat především obyvatelé pohořelické městské části Velký Dvůr, kteří podle Svobody vlakový spoj pravidelně využívají i k cestě do Brna.
Problémy s novým dopravním systémem ale budou mít i některé obce na Kloboucku. O přímé dopravní spojení například přijdou obyvatelé Šitbořic. „Ze strany kraje je ochota přizpůsobit se v návaznosti spojů. Přímý spoj do Brna ale nezapadá do nastaveného dopravního konceptu,“ neskrýval již dříve zklamání starosta Antonín Lengál.

Podobný problém mají i v Hlohovci, který je závislý na autobusech. „V případě, že systém má zabezpečit rentabilitu dopravy v kombinaci železniční a silniční dopravy, tak Hlohovec není schopen mít tyto služby přímé. Každý cestující musí vždy přijet z obce do stanice, kde přestoupí. Nebyla by tak například zajištěna přímá doprava z Hlohovce do Břeclavi a tím pádem bychom neměli přímé spojení na rychlíky,“ uvedla starostka obce Jana Vlková.
Pro většinu cestujících bude mít ale nový systém řadu výhod. Na jeden lístek budou například moci cestovat na vyšetření z místa bydliště až do některé z brněnských nemocnic i s využitím městské hromadné dopravy. „Jsem přesvědčen, že většina lidí ocení přednosti systému a smíří se s jeho nevýhodami,“ řekl radní Pospíšil.

Pro Břeclavsko bude v systému nejdůležitější vlaková linka, která na jednu stranu spojuje Břeclav s Brnem a na druhé s Hodonínem. Na ni budou navazovat další autobusové linky například přes Lanžhot a Moravskou Novou Ves do Hodonína, do Velkých Pavlovic nebo přes Lednici a Dolní Věstonice do Mikulova.

Animace spojů:

Dopravní řešení - možnosti přestupů
Dopravní řešení - linkové vedení Hustopečsko
Dopravní řešení - linkové vedení Hustopečsko