Absurdní a vykořisťující, tak vnímají někteří cestující rozhodnutí Českých drah, které kompletně přebudovaly ceník svých služeb. Vstoupí v platnost již devátého prosince a dotkne se i obyvatel Břeclavska.

„Vůbec se mi to nelíbí, moje peněženka to určitě pocítí. Jezdím často z Břeclavi do Otrokovic. Vlaky mají navíc neustále zpoždění. Cestování s Českými drahami je lidově řečeno na prd,“ postěžoval si Milan Juřina z Přítluk.

Dle nového ceníku budou vlakoví cestující platit za ujetý počet kilometrů. „Opouštíme léta zažitý systém. Je to vlastně revoluce. Nový způsob bude mnohem spravedlivější. Lidé zaplatí jen za to, co skutečně využili,“ vysvětlovala Markéta Krausová z tiskového oddělení Českých drah.

Třeba při cestě z Břeclavi do Zaječí, což je devatenáctikilometrová trasa, bude jízdenka stát třicet korun, což znamená dvoukorunové zdražení.
Na zrušení pásmového tarifu naopak vydělá cestující, který míří nedaleko. Například na trase od jedenácti do patnácti kilometrů teď zaplatí dvaadvacet korun. Pokud pojede do stanice vzdálené jedenáct kilometrů po devátém prosinci, zaplatí o dvě koruny méně.

Nejvíce budou muset sáhnout do kapsy ti, kteří využívají vlakového spojení na dlouhé vzdálenosti. Na dálkových tratích se totiž může jízdné oproti nynějšímu stavu prodražit o desítky korun. „Na druhou stranu jsme na dálkových tratích upustili od některých poplatků, takže někdy na tom lidi ještě vydělají,“ dodala Krausová.

„Je to hrůza. Jízdenky zdražují, ale vlaky vypadají pořád hůř a hůř. Místo aby je dali do pořádku a nalákali tím cestujici, tak to zkouši nesmyslným zdražovánim,“ stěžuje si Kateřina Ševčíková z Břeclavi. „Jezdime k rodičům sto padesát kilometrů daleko. Cesta trvá téměř tři hodiny a požitek z jízdy? Prázdná peněženka a nepohodlné sezení na zničených sedačkách. Autem už to už dnes navíc vyjde skoro na ty samé peníze,“ dodala.

Po zavedení nového ceníku se přesto České dráhy odlivu zákazníku neobávají. Alespoň ne na Břeclavsku. „To zdražení není vůbec razantní. Možná to přinutí některé lidi koupit speciální karty, na které budou jezdit,“ domnívá se vrchní přednosta břeclavského uzlu Libor Semorád.