Dvě zásadní novinky čekají železniční uzel v Břeclavi. První jsou rozsáhlé opravy za 873 milionů korun, druhou ztráta jedinečnosti v podobě levostranné trati. Změna nastane po sto čtyřiceti letech.
Denně břeclavskou stanicí projede kolem tří set osobních a čtyř set nákladních vlaků, které míří na Slovensko a do Rakouska. Změny se dotknou například dvaadvacetileté Soni Kurkové z Podivína, která vlakem často cestuje do Olomouce či Prahy.
„Pokud se posunou věci k lepšímu, tak mi ani dočasné omezení určitě vadit nebude. A změny na pravostrannou trať si podle mě většina lidí ani nevšimne. Jen mě na tom mrzí ta ztráta rarity," říkala Kurková.
Druhá etapa modernizace železničního uzlu začne už v prosinci. Stavba za stovky milionů korun umožní průjezd vlaků stanicí rychlostí až sto třicet kilometrů za hodinu. Práce na modernizaci potrvají dva roky, osobní dopravu má omezit jen krátce.
První etapa modernizace v roce 2008 spočívala v opravě osobního nádraží a krajních částí břeclavské železniční stanice.
„Druhá etapa modernizace počítá s opravou střední části stanice v délce 1,2 kilometru. Současná poloha kolejiště umožňuje jízdu kvůli bezpečnosti maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí. Po opravách bude možné projíždět přímé úseky rychlostí sto třicet kilometrů za hodinu. Do odboček půjde vjíždět rychlostí osmdesát až sto kilometrů za hodinu," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.
Zvýšení rychlosti umožní instalaci elektronického zabezpečovacího zařízení v celé stanici, která se napojí na přilehlé traťové úseky do Podivína a Lanžhota. Představitelé drah v budoucnu počítají s tím, že provoz železniční stanice bude řídit dálkové dispečerské pracoviště v Přerově.
Stavbaři při rekonstrukci použijí i bezdotykové koleje, které zvýší komfort cestujících. Dělníci vymění více než pět kilometrů kolejí, které spojí sedmašedesát výhybek s elektrickým ohřevem. Ty odolají silným zimní mrazům.
Obavy související s omezením osobní dopravy jsou podle Tesaře zbytečné. Cestující budou moct využít náhradní autobusovou dopravu mezi Břeclaví a Podivínem a Břeclaví a Moravskou Novou Vsí. Řeč je o období mezi březnem a červencem 2014.
„Každý den půjde o šest hodin. Autobusy ale budou jezdit pouze místo regionálních vlaků," dodal Tesař.
Břeclavský uzel bude po opravách odpovídat požadavkům na rychlou a hustou mezinárodní osobní i nákladní přepravu. Ze stejného důvodu se po sto čtyřiceti letech změní i pravidla jízdy na poslední levostranné trati u nás, mezi Břeclaví a Bohumínem.
Od devátého prosince už bude trať pravostranná. Cestující si nastoupí a vystoupí na nástupiště vpravo ve směru jízdy.
„Budeme to cestujícím opakovat jak při nákupu jízdenek, tak při jejich kontrole, kdy je na to upozorní průvodčí. Nemělo by to nikomu znepříjemnit život," ujistila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.