Vážení čtenáři, hlasujte v anketě v pravém horním rohu. Děkujeme!

Dodatek ke smlouvě mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem včera definitivně určil, kolik kraj zaplatí za železniční dopravu v letošním roce. Dráhy se v něm také zavázaly ke snižování nákladů. Pro cestující to znamená třeba to, že na koleje vyjede méně vagonů než vloni. Ale zato nepřijdou o žádné spoje.

Místo vlaků se šesti vagony bude po regionálních trasách jezdit vagonů jen pět. „Pro cestující je to méně pohodlné, protože někteří budou muset stát. Ale doteď na mnoha místech kraje jezdily poloprázdné vlaky, což nám zbytečně zvyšovalo náklady. Takže jsme s tím museli něco udělat,“ vysvětlil důvod změn ředitel jihomoravského centra osobní dopravy Českých drah Pavel Karšulín.

Doufá, že lidé si na novinky zvyknou bez větších potíží. I když komplikace očekává třeba na cestě z Brna do Adamova, která trvá deset minut. „Lidé budou muset stát. Ale to je přece běžné i v tramvajích, tak to snad vydrží. A v Adamově se vagony vyprázdní, takže ti, co pojedou dál, už místo k sezení najdou,“ věří Karšulín. Snížení počtu vagonů podle něj přinese úsporu deset milionů korun.

Starosta Adamova Jiří Němec je zvědavý, jak se změny promítnou do každodenního provozu. „Pokud se počet vagonů sníží jen u spojů mimo špičku, tak to snad zvládneme. Ve špičce by to ale mohlo cestu hodně znepříjemnit,“ myslí si Němec.

Přestože dráhy musejí šetřit, chtějí modernizovat vozový park. „Současné soupravy jsou asi pětadvacet let staré, těžké a energeticky nevýhodné. Modernizací ušetříme a dopřejeme lidem větší pohodlí,“ slíbil Karšulín.

Kraj na provoz regionálních spojů přispívá každý rok stovkami milionů korun. Letos zaplatí pět set dvacet milionů korun, což je asi o pětadvacet milionů víc než loni.

„Ten nárůst není nijak výrazný. Promítlo se do něj hlavně dokončování posledních etap krajského integrovaného dopravního systému, takže to chápu,“ uvedl krajský radní Jaroslav Pospíšil. Příští rok podle všeho zaplatí o dalších padesát milionů více.

Letošních 520 milionů dá kraj z vlastní kapsy. Dalších necelých čtyři sta milionů přidá stát. „Po několikaměsíčním jednání se Asociaci krajů podařilo dohodnout se státem na pevném příspěvku. Tři sta osmdesát milionů korun ročně na dalších deset let,“ pochválil výsledky jednání jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Další peníze kraj nejspíš získá z pokut, které každý rok uděluje Českým drahám za zpoždění spojů. „Nemůžeme odpovídat za zdržení, která vznikají kvůli opravám tratí. Koleje vlastní stát, a dokud na nich bude pracovat a stavět, nic s tím neuděláme. Ale za zpoždění, která způsobí výpravčí nebo vlaková četa, odpovědnost přebíráme,“ vysvětlil Karšulín, za co může kraj dráhy pokutovat. Loni tak kraji zaplatily asi devět set tisíc korun.