Dráhy přitom potvrzují, že v Česku existují úseky, které by vyšší rychlost umožňovaly. Ministerstvo dopravy ale zatím rychlost měnit nehodlá.
„Určitě bychom byli rádi, kdyby vlak mohl více využívat svoji maximální rychlost, zvlášť, když jsou tady úseky, kde by ji využívat mohl. Ale jsme jako dopravci závislí na infrastruktuře. Je to stejné, jako když máte rychlé auto, ale musíte respektovat pravidla,“ říká mluvčí ČD Ondřej Kubala.
Rychlosti přesahující 200 kilometrů v hodině jsou běžné v celé západní Evropě a zkracují cestování o desítky minut. Rozdíl je v tom, že například v Německu pro rychlovlaky postavili zcela nové koridory, kde vlak nemusí, narozdíl od Česka, projíždět zastávkami ani velkými oblouky. V tuzemsku se šlo cestou rekonstrukce stávajících tras, které mají svůj původ v historii.
„Mezi Brnem a Břeclaví by zvýšit rychlost šlo. Problém je v tom, že když se o rekonstrukci této trasy uvažovalo, neuvažovalo se zároveň o vyšších rychlostech. Nikdo tam asi neměl tak dobrou technickou představivost, aby si to představil,“ myslí si železniční odborník Jiří Mužík.
Ministerstvo dopravy (MD) považuje stávající rychlost vlaků za dostačující, hodlá ale připravit novou vyhlášku, která by zvýšila nároky na bezpečnost při stavbě a rekonstrukci tratí. Tím by se cesta k vyšším rychlostem otevřela.
„Připravovaná nová právní úprava bude obsahovat požadavky, mezi něž patří například vyloučení jakéhokoliv úrovňového křížení pozemní komunikace a dráhy či zamezení nekontrolovaného přístupu cizích osob. Bez zajištění těchto parametrů by nebylo provozování vlaků s rychlostí nad 160 km/h bezpečné,“ řekl Deníku mluvčí MD Jan Cieslar.

Vyšší rychlost, velká úspora


Vyšší rychlost vlaku je pro cestující velkou úsporou. Pokud by se například podařilo zrychlit břeclavský úsek na dvousetkilometrovou rychlost, cesta z Prahy do Vídně by se podle drah zkrátila o 15 až 20 minut.
„Nejde jenom o Pendolino, máme i moderní vozy od firmy Siemens, které vysokou rychlost umožňují. Navíc v Německu naše vlaky sestavené z vagonů ČD už běžně jezdí 200 kilometrů za hodinu,“ uzavírá Kubala.
Jan Klička