Místem stavebních a dopravních změn za dva miliony korun se stal prostor Náměstíčka a ulic U Floriánka a Obchodní. Hotovo má být koncem měsíce. „Práce na projektu Zóna 30 pozmění tvář centra obce. Přísná pravidla provozu a rychlostní režim zvýší nejen bezpečnost, ale sníží se tím také hlučnost 
a prašnost," uvedl vedoucí centra volného času Josef Horníček, jenž se Vranovicím stará o propagaci.

Ačkoli dělníci na změnách stále pracují, už nyní lze od lidí v obci slyšet kladné reakce. Pochvalují si hlavně zvýšení bezpečnosti. Patří mezi ně například Hana Pokorná, jež je ředitelkou vranovické základní a mateřské školy. „Jsme hned u rušné silnice, děti navíc při cestě přechází křižovatku. Každé omezení tak snižuje možnost, že dojde k nehodě, takže úpravy vítám," reagovala Pokorná.

Propojení s tratí

Představitelé Vranovic se do projektu pustili s předpokladem, že do středu obce bude přijíždět o něco více lidí, než je tomu nyní. Chtějí v něm totiž vybudovat vzdělávací centrum. „Před vjezdem do zóny budou ze všech stran čtyři zpomalovací prahy, které sníží rychlost a usměrní jízdu projíždějících aut. Bude tam také nové dopravní značení 
a vzniknou postranní parkovací místa," doplnil Horníček.

Cyklisté využijí zvláštní jízdní pruh, pěší se dočkají nových chodníků. Ty navíc spojí Náměstíčko s ulicemi podél pouzdřanské ulice směrem k železničnímu viaduktu. „Snahou je propojit střed obce s lokalitami za železniční tratí a s novou výstavbou U Hlinku," poznamenal Horníček.

Vranovičtí nejsou ve svém úsilí sami. Naopak. Přibrzdit auta projíždějící centry chtějí rovněž ve Velkých Pavlovicích, kde před časem začala diskuze nad umístěním zpomalovacího semaforu. Hledají variantu, s níž by nahradili neúspěšný pokus s retardéry. Tři ze čtyř museli odstranit téměř ihned po jejich umístění; lidé si stěžovali na hluk 
a praskající domy.

Parkování, poplatky

Šéf dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiří Mach poukázal na složitou situaci, jakou ve města a obce řeší především 
v turistické sezoně. „Všichni chtějí přilákat co nejvíce návštěvníků, aby tam utratili peníze. S tím však souvisí dostatečný počet parkovacích míst, výběr poplatků a zařídit vše tak, aby byli spokojení i domácí obyvatelé," sdělil Mach.

Možností, jak zkrotit auta, je mnoho. Univerzální postup ale neexistuje, jak dokládá například retardérová zkušenost Velkopavlovických. „Letos se na dopravě v regionu negativně projevují opravy průtahů obcí. Čas od času se některé z nich ozvou s tím, že by chtěly například umístění značek s třicetikilo­metrovou rychlostí. K tomu je ale potřeba, aby si silnice svou úpravou takovou rychlost samy vynucovaly," oznámil Mach.

I přes řadu omezení a uzavírek, podle něj trápí nejpalčivější dopravní problém Břeclav. Svá slova opírá 
o množství projíždějících aut a kamionů, jež se dostávají do hlavních břeclavských tepen. Pomoci má až obchvat.