„Podle mého názoru je polovina z třiadvaceti oficiálních výlepových ploch ve městě k ničemu. Jsou na místech, které byly frekventované před více než třiceti lety. Pohyb lidí po městě se ale dávno změnil. Například plochy u autobusové zastávky v Charvátské nebo u Gumotexu jsou už zkrátka mimo. Na druhou stranu chybí výlep třeba na vlakovém nádraží, u obchodních center nebo v nemocnici," zamýšlel se Václav Hanzl z břeclavského klubu Piksla.

Pro kluby to není

Kromě toho Hanzlovi vadí i nevýhodné podmínky služby. „Chybu vidím taky v tom, že nejlevnější možný výlep je za pětistovku. Můžu si tak dovolit vylepit jen měsíční program. Na jednotlivé akce už bych to neměl z čeho zaplatit a pár kusů třeba za stovku mi nevezmou. To nevadí firmám nebo agenturám, které nemají problém s penězi. Pro malé kluby to ale není," dodal provozovatel podniku, který letos oslaví deset let své existence.

Tereza Břeclav převzala službu po tamním domu kultury na začátku loňského července. Kromě výlepu, kdy vyjde umístění plakátu formátu A3 na dvě koruny za den, nabízí příspěvková organizace města k propagaci také deset zábradlí. Výrobu a pověšení plachty si musí člověk obstarat sám, za nájem Tereze zaplatí stokorunu denně.

„Problémy s neaktuálností některých ploch ve městě vnímáme také. Na jaře či v létě máme v plánu měnit rovné plochy za nerezové a ostatní opravovat. Souběžně s tím se pokusíme umístit nové plochy na místa, kde se v současnosti pohybuje nejvíce lidí. Vše samozřejmě záleží na penězích," vzkázal ředitel Terezy Pavel Švandelka.

Ceny výlepu podle něj převzali po předchozím poskytovateli služby, zároveň jsou však srovnatelné s podobně velkými městy. Podmínku nejlevnějšího možného výlepu za pět set korun zdůvodnil Švandelka náklady na lepiče. Ten dvakrát do týdne vylepuje na třiadvaceti plochách průměrně kolem pěti různých plakátů. „Než všechny místa obejde, je to dvacet kilometrů," zdůraznil ředitel.

V Hustopečích a Mikulově se ceny od Břeclavi příliš neliší. Pětisetkorunovou podmínku však nemají. „Celkem máme třináct ploch na stojanech, vitrínách či betonových válcích. Využívané jsou pravidelně. Pokrývají nejfrekventovanější místa v jednotlivých částech města jako jsou obchody, sídliště nebo benzinové pumpy," přiblížila situaci ve městě pod Pálavou Alice Vaňkátová z Mikulovské rozvojové.

Většina ostatních obcí poskytuje plochy na výlep zdarma. Takzvané „černé" výlepy už ze zdí ustupují. Propagace se totiž přesouvá na internet. „V době internetu a facebooku, kde je propagace zdarma a zabírá nejvíc, se plakáty stávají nostalgickým přežitkem, který míří jen na lidi, co se zajímají. To je třeba si uvědomit," zakončil Hanzl.