Výluka. S tímto slovem se teď mohou setkat lidé, kteří se rozhodnou pro cestu spěšným vlakem z Břeclavi či jiných míst v regionu do Brna. A nejen tímto směrem. Například v úterý cestující čekalo další dopravní omezení ve směru na Lanžhot a Kúty, a to kvůli opravě železničního mostu. Vlakovou dopravu musela zastoupit autobusová.

„O změnách jsem věděla. U nás to hlásil rozhlas,“ svěřila se krátce před odjezdem autobusu od břeclavského nádraží Marie Dujsíková, která v úterý dopoledne cestovala z Břeclavi do slovenské vesničky Brodské. Jak přiznala, docela jí to zkomplikovalo situaci. „Musím nastupovat a vystupovat, na to už jsem dost stará. Vlakem to šlo lépe,“ poznamenala osmasedmdesátiletá důchodkyně.

Lidé, kteří si zatím na nádražích neopatřili výlukový jízdní řád, se musejí obrnit trpělivostí. Další téměř dva měsíce pojede řada vlaků v jiných časech, ty chybějící nahradí autobusové spoje.

Na autobus se zřejmě spolehne i Hana Minaříková ze Šakvic. Jezdí totiž brzy ráno spěšným vlakem do Brna. „Jezdím rychlíkem do Brna do práce, kde mám pak přípoj na osobní vlak do Židenic. A tam ještě musím městskou hromadnou dopravou. Takže cesta se mi velmi ztíží, protože když pojedu osobním vlakem, tak nestihnu další přípoje,“ postěžovala si.

Chce proto vyzkoušet náhradní autobusovou dopravu. „Bojím se ale, aby měli připravených dost autobusů. Budu muset jezdit do Hustopečí, kde přestoupím. Autobus mají vypravit z Břeclavi, takže nevím, jestli tam ještě vůbec bude místo. Jinak bych musela autem,“ popsala svou situaci.

Nespokojenců, kteří bombardují nevinné pracovníky Českých drah stížnostmi, je prý zatím poskrovnu. „Odjezdy některých vlaků se posunuly. Cestující se nemusejí bát, nic jim neujede. Zatím si chodí pro výlukové listy. vzhledem k tomu, že výluky zatím trvají krátce, větší stížnosti z jejich strany zatím nebyly,“ řekla Blanka Machová z břeclavského ČD centra.

Dopravní omezení na trase z Břeclavi do Brna vyvolala podle přednosty břeclavské železniční stanice Rudolfa Tučka potřeba něco změnit, zlepšit. „Opravy se týkají investice, která se nazývá interoperabilita. Je to přizpůsobení technických podmínek na evropské normy. Vyžádá si to určité zásahy do zabezpečovacího zařízení na celém traťové úseku od Brna po Břeclav,“ vysvětlil Tuček.

Trať nemohla kapacitně pojmout v řádných časech takové množství vlaků. Ty spěšné proto nahradily autobusy. „Je to dost velký zásah. Spokojenost se odvíjí od toho, jestli se každý cestující seznámil dopředu se změnami,“ poznamenal břeclavský přednosta s tím, že vlaky kromě spěšných jezdí pořád, jen v pozměněných časech.

Třeba zmiňovaný spoj z Břeclavi do Lanžhota a dále na Slovensko bude pro cestující komplikovanější, stejně jako v úterý, také ve čtvrtek devátého července a potom až čtvrtého a pátého srpna. Pak už bude opravám na této trati konec a provoz začne fungovat jako dříve. Ve směru na Brno bude výlukový jízdní řád platit až do druhého září letošního roku.

JIŘÍ ŠEVČÍK
ELIŠKA WINDOVÁ