Když Marián Žárský s rodinou vstoupil na přistavenou loď Thaya, rozhlédl se po okolí. „Jsem zvědavý, jak zámecký areál vypadá z vodní hladiny,“ vyprávěl muž, jenž do Lednice přijel z Valaška. Je jedním z prvních turistů, kteří si letos užili plavbu kolem minaretu. Plavební sezona na Břeclavsku začala.

„Konečně, těšil jsem se od loňského roku. Kdo se dostane na vodu, stane se to pro něj vášní. Člověk s tím sroste. Při projížďkách vyprávím o historii rodu Lichtenštejnů, je to ideální příležitost lidem o šlechtě něco říct,“ sdělil kapitán Luboš Velecký, jenž včera dopoledne vyplul s Žárským a jeho rodinou kolem lednických památek.

Pět lodí společnosti První plavební loni svezlo zhruba šedesát tisíc lidí. Zda se počet podaří naplnit i letos, si majitel firmy netroufá odhadnout. „Záleží hodně na počasí. Každý den, kdy je škaredě a lidé nepřijdou, je samozřejmě ztráta. Oficiální zahájení sezony se uskuteční první dubnový víkend. V sobotu sedmého května navíc chystáme slavnost Vítání jara v Lednici. Díky teplu jsme však s plavbami začaly už o víkendu, kdy se svezlo asi dvě stě lidí,“ sdělil Martinek.

Ladí jízdní řád

Dosud si návštěvníci mohli užít pohled z hladiny na minaret, v sobotu už se lodí mohou nechat dopravit až k Janovu hradu. A prakticky tak začíná nepřetržitá práce až do října. „V zimě, která byla o něco volnější, jsme se zaměřili hlavně na zkvalitnění služeb. Snažíme se vylepšovat lodě, zázemí pro návštěvníky a naše zaměstnance,“ řekl Martinek. Obavy o větší šetrnosti lidí při nákladech na zábavu nemá. Opírá se o první teplý víkend, kdy návštěvníci chodili i přes všudypřítomné úspory. „Lednice má všeobecně velkou návštěvnost. Plavby jsou oblíbené, je to zábava pro celou rodinu,“ tvrdí provozovatel.

Přesto. Ač v uplynulých letech zůstaly ceny jízdenek stejné, letos jsou dražší o dvacet korun. Důvod? Stoupající náklady na palivo a vyšší DPH. „Jinak to vážně nešlo,“ podotkl Martinek.

Lodě už zprovoznili také zástupci Lodní dopravy v Břeclavi, kteří ve středu jednadvacátého března vyrazili s vodohospodáři na hodinovou plavbu po novomlýnských nádržích. Šlo však pouze o výjimku, podle manažerky Moniky Vintrlíkové totiž teprve vzniká konečná verze jízdního řádu. Kdy a kde mohou lidé nastoupit na palubu, se dozví příští týden.

„Svézt se bude možné už v dubnových víkendech, zatím ale jen po řece Dyji. Na Nových Mlýnech o něco později,“ sdělila Vintrlíková. Mezi novinkami Lodní dopravy lze zmínit hlavně plánované opravy plavidla Pálava. „Loď bude zateplená a zvýší kvalitu nabízené služby. Stejně jako intenzitu plaveb,“ řekla Vintrlíková.

Stejně jako První plavební, i zástupci břeclavské společnosti sáhli ke zvýšení ceny vstupenek. Tvrdí, že museli. „Do poslední chvíle jsme čekali na výši dotací. Nejsou však z celkového pohledu tak vysoké jako loni, takže jsme k malému navýšení nakonec museli sáhnout. Nejde ale o nic dramatického,“ oznámila manažerka.

Obě společnosti nabízely rovněž zimní plavby.