Zřejmě vinou lidského selhání se do prodejen Interspar dostaly tisíce lahví Chardonnay firmy Víno Mikulov s vinětou, která klame zákazníky. Víno je vyrobeno z hroznů přivezených ze Slovenska a přesto je označeno sloganem Vína z Moravy. Firmu Víno Mikulov vlastní společnost Bohemia Sekt. „Vinařský fond už odeslal dopis, v němž Bohemia Sekt žádá o zaplacení smluvní pokuty, která je sto tisíc korun. Firma podle vyjádření svého generální ředitele chybu uznává a částku zaplatí,“ řekl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Bohemia Sekt má právo používat na vinětách značku Vína z Moravy, vína z Čech, nebo i část sloganu.

V licenční smlouvě, kterou uzavřela s Vinařským fondem, se ovšem zavázala, že musí jít výhradně o víno z hroznů vypěstovaných v České republice. V tomto konkrétním případě tedy firma pochybila, protože takovým označením mate zákazníka. „Nejedná se o klamavou reklamu, ale o klamavé značení. Jde o to, že takové označení může uvádět v omyl. Zákazník si pak nemůže být jistý, který údaj je pravdivý a odkud vlastně víno pochází,“ vysvětlila mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Šmídtová.

Kromě pokuty od Vinařského fondu může Bohemia Sekt očekávat i sankci právě od inspekce, která s firmou zahájí správní řízení. Podle Šmídtové se při udělování pokuty přihlíží mimo jiné i k tomu, jak kontrolovaná osoba s inspekcí spolupracovala a jak rychle jednala.

„Protože firma Bohemia Sekt začala situaci řešit sama na základě informací z médií, nebude udělená pokuta příliš velká,“ sdělila mluvčí. Inspektoři při kontrole u výrobce zjistili, že takto klamavě označených vín naplnila firma přes sedmašedesát tisíc lahví. Většinu už lidé v obchodech skoupili, takže se z trhu stáhlo pouze přibližně 3700 lahví. Výrobce je může po přeznačení dále prodávat.

„Čekáme na vyjádření inspekce. Produkty už jsme stáhli z trhu. Zodpovědnosti se nezříkáme, protože jsme zkrátka zapomněli z etiket odstranit logo Vína z Moravy,“ uvedl marketingový ředitel Bohemia Sektu Martin Fousek. „Kontrolujeme celou obchodní síť, nejen velké obchodní řetězce. Pokud ovšem problém vznikl přímo u výrobce, snažíme se jít na kontrolu přímo k výrobci. Klamavé značení a klamání spotřebitele v poslední době řešíme velmi často, a to nejen u vín,“ poukázala mluvčí inspekce Šmídtová.