„Segway je elektrické zařízení, které se při jízdě snadno ovládá," tvrdí provozovatel půjčovny vozíků v bývalém hotelu Grand v Břeclavi Josef Bočkay.

Dvoukolák pohání elektromotor. Také stabilitu uživatele ve vzpřímené poloze zajišťuje elektronika. „Ta stokrát za vteřinu vyhodnocuje impulsy předávané gyroskopy a na základě těchto informací nepatrně pohybuje podvozkem tak, aby byl neustále v rovině," popisuje Bočkay.

Jak dodává, vozítek existuje více druhů. „A to verze městská nebo do terénu," uvádí.

Segway je podle něj ideálním prostředkem jak pro pohyb v přírodě, tak i v ulicích města. Proto také v břeclavské půjčovně nabízejí vyjížďku za památkami Lednicko-valtického areálu, po Lichtenštejnských stezkách, vinařskými uličkami ve Velkých Bílovicích i několik výletních tras ulicemi Břeclavi. Například zelenou půlhodinovou, červenou, která je o třicet minut delší či tříhodinovou modrou.

Segway můžeme jet rychlostí až dvacet kilometrů za hodinu a ujet takovou vzdálenost, kterou mu baterie dovolí. „Baterie vydrží v provozu až šest hodin. Podle stylu jízdy. Při jízdě z kopce se baterie dobíjí," ujišťuje provozovatel půjčovny.

K ovládání dvoukolových dopravních prostředků přitom není třeba přidávat plyn ani brzdit. Stačí se naklonit. „Mírným náklonem vpřed se začne Segway pohybovat dopředu. Čím větší toto nahnutí je, tím rychleji Segway jede. Zabrzdí se opětovným narovnáním se do vzpřímené polohy. Zatáčení je také snadné. Stačí nachýlit řídítka do stran," popisuje Bočkay.

Ani k řízení není zapotřebí žádných speciálních dovedností. Používat ho může v podstatě kdokoli. „Není to vůbec náročné. Jakmile nastoupíte, tak vás vozítko udrží v rovnováze. Pokud dáte nohu dolů, tak se vozítko vypne," pokračuje.

Užívání Segwaye sice není omezeno věkem, ale uživatel musím mít potřebnou hmotnost. „Minimální váha jezdce je pětatřicet kilo, maximální sto patnáct. V tomto rozmezí jsou gyroskopy schopné stoprocentně fungovat," podotýká s tím, že u dětí do patnácti let ovšem vyžadují v půjčovně souhlas rodičů.

Vozítko je navíc schválené ministerstvem dopravy jako chodec. „To znamená, že se s ním může jet úplně všude. Na chodníku nebo i v obchodním domě. Jezdec však nesmí ohrozit kolemjdoucího. Na silnici by zase neměl uživatel zapomínat, že je účastníkem silničního provozu, a tedy dodržovat jeho pravidla," upozorňuje Bočkay.