Stačilo málo a čtrnáctiletá dívka rozšířila tragickou statistiku lidí, kteří zahynuli po srážce s vlakem, když přecházeli přes koleje. Ačkoliv Břeclav patří k nejdůležitějším železničním uzlům na Moravě, zamezit takovým kolizím je nemožné.

„Intenzivně se tím zabýváme. Snažíme se o preventivní akce. Ovšem zabránit lidem, aby chodili přes koleje, je hodně těžké. Instalujeme informační cedule, ve stanici lidi upozorňuje rozhlas, aby využívali podchody, děláme i společné kampaně s policií,“ oznámil mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Tomáš Drvota.

Při víkendové nehodě se však veškerá opatření minula účinkem. Dívka přecházela s o rok starším kamarádem přes kolejiště u břeclavského přednádraží a přijíždějící soupravu EuroCity viděla na poslední chvíli.

Výsledek: těžká zranění, která si vyžádala převoz do fakultní nemocnice v brněnských Bohunicích. „Je u nás hospitalizovaná a její zdravotní stav je stabilizovaný, není tedy v přímém ohrožení života. Jak dlouhé léčení bude potřeba, nelze nyní odhadnout. Stejně jako není možné podat více informací, protože její zákonný zástupce k tomu nedal souhlas,“ sdělila v pondělí před polednem mluvčí nemocnice Anna Mrázová.

Ploty odmítají

Při přecházení kolejiště loni zemřelo dvě stě dvacet lidí a za letošní leden se počet tragicky zesnulých zvýšil o dalších sedmnáct. V břeclavském regionu se dívka stala první osobou, jež se v tomto roce střetla s vlakem.

Kromě sebevraždy byl loni jedinou obětí devětasedmdesá­tiletý důchodce. Podle všeho vlastní chybou. Ve Vranovicích podlezl spuštěnou závoru a strojvedoucí pak jen marně brzdil a houkal. Muž na místě zemřel.

Podle prvních dohadů šla dívka s chlapcem neštěstí naproti. Kdo ale za nehodu ponese odpovědnost, oznámí až břeclavští kriminalisté. „Zjišťujeme, co tam dělali a proč tam byli. Je třeba vyjasnit míru jednotlivých zavinění. Dojde na výpovědi, verdikt proto zatím nelze jednoznačně oznámit,“ řekla policejní mluvčí Kamila Haraštová. Nehoda způsobila zhruba hodinové zastavení dopravy, což se dotklo asi deseti spojů.

Řada laiků se shoduje, že ideálním řešením by bylo oplocení kolejiště. To však železničáři odmítají právě kvůli bezpečnosti.„To určitě nejde. Když se něco stane, místo musí být přístupné záchranářům. Navíc, oplotit dráhu v celé republice, je prakticky nemožné. Vstup do kolejiště každopádně zakazuje zákon,“ reagoval Drvota.

V loňském roce se břeclavským regionem nesla také zpráva o dvaačtyřice­tiletém muži, který se na kolejích rozhodl skončit se životem. Jeho tělo objevil koncem října strojvedoucí u takzvaného Bratislavského mos­tu.„U nás šlo o jedinou sebevraždu tímto způsobem. Poté jsme objevili dopis na rozloučenou,“ dodala Haraštová.