„K neutralizování a odstranění podobných látek se při různých nehodách využívají bakteriální skulptury," prozradil garant Národního památkového ústavu Martin Pácal.

Využití speciálních bakterií v tomto případě ale zatím zůstává otevřené. „Na obnovování památek se tato metoda zatím nevyzkoušela," uvedl Pácal.

Jak dodal, neradi by podlahy kvůli zachování rozebírali. „Pokud by se rozebral velký kus, tak by podlaha ztratila na autentičnosti. Cihly by se navíc mohly poškodit," vysvětli.

Ve hře jsou však i jiné varianty. Vysoký stupeň kontaminace prokázaly sondy jen v některých částech podlahy. „Jinde byly hodnoty nízké, což by stačilo jen odvětrat. Proto se také řeší, jak dál," sdělil památkář.

Komplex barokních jízdáren a koníren vznikl v sedmnáctém století a na svou dobu byl nesmírně luxusní. Doslova palác pro koně. Vedle stájí s mramorovými žleby a dřevěnou podestýlkou sloužilo koním také brodiště. Koně Lichtenštejnů byli ustájeni v bočních částech na cihlové podlaze. Ve středové části pak na ni navazovalo pole z dřevěných špalíků.

„Považujeme to za unikátní objev. Barokní podlaha v takové velikosti se nikde jinde v republice nezachovala," tvrdil Pácal.

Téměř po celé dvacáté století však byly konírny využívané jako sklad, tělocvična nebo hasičská zbrojnice. „Podlaha se skrývala pod štěrkopískovým nánosem a betonem. Nafta a oleje zůstaly po uskladněných strojích," přiblížil Pácal s tím, že jinou možnost, jak podlahu uchránit pro další generace, je ji znovu překrýt.

„Určitě jsme pro zachování. Nejspíš nebude představena celá podlaha, ale část by se měla dochovat," mínila například kastelánka zámku Lednice Ivana Holásková.

Práce na projektu za půl miliardy korun, který má bývalé zámecké jízdárny do příštího roku proměnit v multifunkční centrum, pokračují. Otázkou zůstává, jestli přestavbu barokních jízdáren snahy památkářů neprodlouží nebo dokonce neprodraží.

„To nemůže v tuto chvíli vyloučit. Nechali jsme si udělat posudek, zda jsou podlahy opravdu historicky cenné. Jak se potvrdilo, tak jsou. Další diskuse, co dál, už bude na řadě s projektanty," řekl Kabát s tím, že na další postup se musí vyčkat.

V honosných lichtenštejnských jízdárnách v Lednici bylo ustájeno až dvě stě koní. Šlo o chov, jehož základ kdysi Lichtenštejnové koupili od Kouniců. Šlechtěním pak vytvořili koně pro zápřah do kočárů. Ledničtí hřebci byli tak vyhlášení, že některé Lichtenštějnové darovali i do stájí králů.