Na problém upozornil ředitel základní školy v černovické Řehořově ulici Josef Binek. „Nedávno jsem sháněl asistentku a měl jsem jen jednu zájemkyni, naštěstí je šikovná. Vůbec netušíme, kolik dětí do společného vzdělávání půjde, ani kolik budou potřebovat asistentů," posteskl si. Žádná evidence vyškolených asistentů podle něj neexistuje.

Je přesvědčený, že za problém mohou nízké platy. „Asistenti budou mít třeba jen čtvrt úvazku a plat okolo sedmi až osmi tisíc čistého," sdělil. Podotkl, že jeho škola je už tak plná a nápor dalších dětí nezvládne.

Děti s lehkým mentálním postižením navíc na škole nikdy neučili, musí tedy do července vytvořit novou metodiku. „Bude to nesmírně těžké i proto, že ji nikdo nestihne otestovat. Navíc ji upravíme ve volném čase po odpolednech. Bez dotace navíc," popsal ředitel.

Metodika začne platit už od září, přitom ji bude škola připravovat několik měsíců. „Musím kvůli tomu ihned proškolit učitele i sebe. Měli by ji ale připravovat profesionálové. My máme pouze jednu učitelku zaměřenou na speciální pedagogiku. To opravdu nestačí," dodal.

V Brně mezi sebou bude o asistenty bojovat šedesát základních škol. Bojí se i ředitel školy v Kotlářské ulici Libor Zřídkaveselý. Zkušenosti s dětmi potřebujícími pomoc přitom na škole mají, pomáhá tam pět asistentů. „Asistenti se 
neshánějí dobře. Najít vhodného kandidáta je opravdu náročné. Zvlášť pokud nastupuje uprostřed školního roku," podotkl.

Podle něj nelze odhadnout, co školy čeká. „Sice absolvujeme semináře, kde se máme dozvědět víc, ale odpovědi na naše otázky stejně nikdo nezná. Říká se, že se nestane, aby nám v září přišlo třeba pět dětí, které potřebují asistenty. Ale jestli ano, tak to nezvládneme," podotkl.

Roli sehraje i další testování dětí, které zaměstnanci pedagogicko-psychologických poraden musejí zvládnout do dvou let. Vyhodnocení přitom trvá i přes tři měsíce.

Jak testování dopadne, se obává i matka dítěte s lehkým mentálním postižením Edita Bartošová ze Sdružení rodičů 
a přátel Centra Kociánka.