S oteplením totiž lidé vyjíždějí na svých kolech do přírody, na výlety, do práce i zaměstnání. Ne nadarmo se Břeclavi trefně přezdívá Saigon Podluží.
„Už mi ukradli devět kol, toto je desáté. Doufám, že mi vydrží co nejdéle, nerad bych přišel o další. V Břeclavi je to totiž s koly opravdu hrozné,“ postěžoval si na břeclavské chmatáky Zbyněk Chlumecký z Poštorné.

A není jediný. Podobných případů se na Břeclavsku za první čtvrtletí letošního roku stalo osmnáct. „Za poslední čtvrtrok zmizelo na Břeclavsku osmnáct kol. Osm z nich bylo dokonce dražších než pět tisíc korun, takže už se jedná o trestný čin,“ uvedl Milan Janůvka z kanceláře břeclavského policejního ředitele. Za celý minulý rok podle jeho slov ukradli zloději dvě stě dvanáct bicyklů.

Jak řekl šéf břeclavské kriminálky Bohumil Gál, cyklistům k ochránění jejich dvoukolého miláčka nepomohou ani sebesilnější zámky. „Je pravda, že výrobci vyvíjejí čím dál lepší zámky na kola. Ale když někdo chce, zvládne přecvaknout nebo přeřezat jakýkoliv,“ konstatoval.

Bezpečná ochrana, která by zlodějům krádež znemožnila, podle něj neexistuje. „Možná bych doporučil, aby si lidé kola zamykali ke stojanům dlouhým zámkem a zabezpečili i rám,“ poradil Gál.

Známý mýtus, že je lepší zamknout si bicykl raději za zadní kolo, je podle slov Gála už dávno překonaný. „Nyní má většina jízdních kol pouze rychloupínače, takže je úplně jedno, které kolo do stojanu zamknete. Lapkové si hravě poradí se vším. U zadního kola je pouze ta nevýhoda, že je tam řetěz,“ sdělil zkušený kriminalista.

Policisté ale nejsou proti nenechavým zlodějíčkům úplně bezmocní. „Čas od času se nám podaří některé z nich dopadnout. Stává se, že ukradené kolo najdeme třeba při zjištění jiné trestné činnosti. Poměrně často ale dochází také k tomu, že si kolo lidé poznají sami a nás už jenom zavolají, abychom si počkali na pachatele. Je dobře, že se do hledání zapojují také okradení,“ přiblížil jeden z receptů Gál.

Podle něj kola na Břeclavsku kradou především jednotlivci. „Organizovaný gang jsme tady objevili naposled před třemi lety. Chmatáci tehdy kradli kola a prodávali je do bazaru. Prodavač je pak okamžitě vozil jinam, abychom je tady nenašli. Takže byli všichni propojení a domluvení,“ popsal.